Spoorzone nog eens 39 miljoen duurder

De Spoorzone, met onder meer de viersporige tunnel, wordt nog eens ruim 39 miljoen euro duurder dan aanvankelijk verwacht. Dat maakte staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) bekend.
Materialen en arbeidskosten zijn meer in prijs gestegen dan begroot, daar is 30,2 miljoen voor nodig. Volgens externe onderzoekers is er ook nog 9,1 extra risicoreservering nodig. De kosten worden opgenomen in de begroting van 2017. Dit wordt betaald uit het potje dat het ministerie heeft voor het spoor.
Hoofdpijndossier
De Spoorzone in Delft is een hoofdpijndossier. In 2008 nam de overheid het financiële risico over van de gemeente. Er waren al meer financiële tegenvallers. Kort na de opening van de eerste twee sporen van de tunnel en het ondergrondse station moesten er al 4 miljoen euro bij voor aanpassingen. Treinen bleken een drukgolf te veroorzaken waardoor vervanging van de draaideuren nodig bleek.
De kosten van het totale project Spoorzone Delft zijn inmiddels op 759 miljoen euro begroot.
Bron: ANP