ProRail heeft het draaideuren-dilemma op het station (hopelijk) opgelost

Door Iris Olsthoorn 24 juni 2019

Al sinds de opening van het nieuwe station in Delft is er gedoe met de draaideuren. Door de hoge snelheid van de treinen die door de tunnel razen, draaien de deuren naar buiten véél te hard. Na een hoop rekenwerk heeft ProRail nu (hopelijk) de oplossing.

Toen het station in 2015 open ging, bleek er iets aan de hand met de draaideuren. Op het moment dat er een trein langskwam, gingen de deuren boven vanzelf heel hard draaien door de luchtdruk. Niet echt handig natuurlijk; je zou maar net in de draaideur staan als hij op hol slaat. Daarom waren de deuren de afgelopen jaren open en reden de treinen door de tunnel 80 km/pu in plaats van 120 km/pu. Door de open deuren hadden de wind en tocht vrij spel op het station.

Dit gaan ze doen

ProRail heeft nu samen met een aannemer een oplossing bedacht. ‘Dat is geen gemakkelijke opgave, want we hebben het over Formule-1-achtige wetenschappen. Hoe ‘gedraagt’ lucht zich als er met hoge snelheid een trein ‘tegenaan rijdt’?’, schrijven zij op hun website. 

In de gevel van het station zijn ondertussen overal luchtschachten gemaakt, waar kleppen in zitten. De luchtdruk van de treinen moet naar buiten kunnen via de kleppen. Dat zorgt ervoor dat de draaideuren niet meer worden ‘meegenomen’ door de wind, hoopt ProRail.

Testperiode

Sinds woensdag 19 juni is ProRail aan het testen met de deuren en zie je dus af en toe een draaideur draaien. Het is nog afwachten of de oplossing helemaal winddicht is. Anders moeten ze terug naar de tekentafel, en zitten wij nog even op de tocht, schrijft ProRail.

Lees ook

De Broodzaak verdwijnt van het station en dit komt er voor terug

De Broodzaak op het station in Delft ken je waarschijnlijk wel. Als je ’s morgen hysterisch aan het ...

Filmpje: Zo leeg en rustig zag je het station van Delft nog nooit

Het is zover; de dag dat iedereen thuis moet werken, vrij moet vragen of in de file komt te staan. H...

adv.