Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Parkeren in Delft: dit zijn de belangrijkste veranderingen op een rij

Door Iris Olsthoorn 27 oktober 2020

Sinds deze zomer weten we dat er veel gaat veranderen rondom parkeren in Delft. Ondanks een protest, handtekeningenactie en verschillende moties in de raad, gaan de eerste veranderingen binnenkort in. We vertellen je in een notendop waarom en wat je de komende tijd kunt verwachten.

Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

Gemeente wil minder auto’s op straat

De plannen zijn bedacht en bedoeld om het aantal auto’s op straat te verminderen. De gemeente wil ‘de leefbaarheid in de binnenstad verbeteren’ en bezit en gebruik van auto’s verminderen.  ”Voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer moeten belangrijker worden”, zei wethouder Martina Huijsmans vorig jaar. “Het is beter dat mensen een auto met elkaar delen. Of nog beter: met de fiets gaan of het openbaar vervoer gebruiken.” De schaarse ruimte op straat wil het college reserveren voor groen, spelende kinderen en toeristen. Om dit voor elkaar te krijgen trekt de gemeente een flink pakket maatregelen uit de kast. De komende tijd staan de volgende veranderingen op de planning:

  • Parkeerabonnementen worden in alle gebieden duurder per 1 november
  • Een tweede vergunning op straat vervalt voor bewoners van de binnenstad
  • Je kunt vanaf nu een abonnement kopen voor de Prinsenhofgarage (of Zuidpoortgarage)
  • De parkeergebieden veranderen, per 1 februari vergunningsparkeren in Wippolder

Parkeerabonnementen worden duurder

De parkeertarieven gaan vanaf 1 november flink omhoog. Heb je een abonnement lopen, dan betaal je nog tot het einde van dat abonnementsjaar het oude tarief. Daarna ga je het nieuwe tarief betalen.

Voor binnenstadbewoners gaat het bedrag voor de eerste vergunning omhoog van € 169,80  naar € 200,- per jaar. Voor bewoners in de omliggende wijken (de huidige gebieden C, D en E) gaat de prijs omhoog van € 77,40 naar € 100,- per jaar.

Tweede vergunning op straat vervalt voor binnenstadbewoners

Woon je in de binnenstad en heb je een tweede auto, dan is er slecht nieuws voor je: de tweede vergunning op straat vervalt. De gemeente wil dat je je tweede bolide in de Zuidpoort- of Prinsenhofgarage parkeert. Dat kost je € 500,- per jaar, wat betekent dat je inclusief de straatvergunning op € 700,- uitkomt Ook zijn de garages voor een deel van de binnenstadbewoners best ver lopen: bijvoorbeeld als je aan de Oostkant woont, zo’n anderhalve kilometer.

Woon je in de omliggende wijken en heb je een tweede auto, dan kan dat nog wel. Je moet wel een stuk meer betalen dan nu. De prijs voor een tweede vergunning gaat omhoog van € 163,20 naar € 200,- per jaar. Met twee auto’s ben je dus jaarlijks € 300,- kwijt om te parkeren.

Vergunning voor de parkeergarage

Woon je in de binnenstad, of de huidige gebieden C, D of E, dan kan je vanaf nu in plaats van een straatvergunning, een parkeergaragevergunning aanschaffen. Maar let op: volgens dit nieuwe garage-abonnement mag er alléén in de Prinsenhofgarage geparkeerd worden. Ook is zo’n parkeervergunning in de garage flink duurder dan een straatvergunning: je betaalt € 300,- (in plaats van € 200,- voor de binnenstad of € 100 voor de andere gebieden). Ook hier geldt het tarief van € 500,- voor een tweede auto.

Omdat het voor veel mensen ver lopen is, zijn veel binnenstadbewoners niet blij dat er alléén in de Prinsenhofgarage geparkeerd kan worden met een eerste auto. Zo vertelt Sonja Sint aan AD Delft: “Mensen zijn pislink en terecht. Veel bewoners zijn al wat ouder. Van die mensen kun je toch niet verwachten dat ze anderhalve kilometer naar hun auto gaan lopen? En wat dacht je van mensen met kleine kinderen?”

De parkeergebieden veranderen

De parkeergebieden veranderen door de nieuwe maatregelen. Zo wordt gebied D per 1 november opgesplitst en toegevoegd bij E en C. Heb je een vergunning in een D, dan mag je nu ook parkeren in het stuk waar jouw gebied aan is toegevoegd (dus in E óf C), en andersom.

Vanaf 1 februari 2021 wordt gebied F flink uitgebreid. Momenteel bestaat gebied F uit het gebied tussen de Botaniëstraat tot aan de Scheepsmakerij én de wijk achter het Zuid-Einde. Vanaf februari wordt heel Wippolder en een strook langs de Schie tot aan de Kruithuisweg hier bijgetrokken. In gebied F geldt straks dat je een vergunning nodig hebt. Dat was tot nu toe in veel gebieden in Wippolder nog niet zo.

Opzoek naar verhalen

Dat dit plan veel los maakt, is duidelijk. Daarom zijn wij op zoek naar menselijke verhalen achter deze plannen. Heb jij een hele rits oldtimers en kom je door deze nieuwe plannen in de problemen? Of vind jij het juist een goed plan en weet je al helemaal wat je met de lege parkeerplekken zou willen doen? Laat het ons weten via [email protected] en wie weet schrijven we jouw verhaal op!

Let op: voor beleidstechnische vragen of burgerbrieven kun je het best bij de gemeente zelf aankloppen. Dat kan door te mailen naar de gemeente via [email protected]

Eerder schreven we hierover:

Demonstratie tegen parkeerplannen: ‘Regels voor heel Delft, dus ook met heel Delft beslissen’ [video]

Op donderdagavond kwamen er tientallen mensen naar de Markt om te demonstreren. De reden: de parkeer...

Alles wil je wil weten over de nieuwe parkeerplannen in Delft

De nieuwe parkeerplannen van de gemeente doen veel stof opwaaien in de stad. Het is een uitgebreid p...

Delftenaren plannen een demonstratie op de Markt tegen het nieuwe parkeerplan

Het stadsbestuur bracht onlangs een nieuw plan rondom parkeren in Delft naar buiten. Veel bewoners v...

Dit is wat de gemeente wil doen met de parkeerplaatsen in de binnenstad

Balen voor autobezitters: gratis parkeren zit er, als het aan gemeente ligt, in heel Delft niet meer...
Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Nieuws Verkeer

adv.