Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Dit is wat de gemeente wil doen met de parkeerplaatsen in de binnenstad

Door Rosa Smit 19 juni 2020

Balen voor autobezitters: gratis parkeren zit er, als het aan gemeente ligt, in heel Delft niet meer in. Vorige week kwam het stadsbestuur met het voorstel parkeertransitie, een plan over hoe Delft in de toekomst duurzaam, bereikbaar en leefbaar kan blijven. Maar de reacties erop van de bewoners zijn niet al te positief.

Delft krijgt er de komende jaren 15.000 woningen en 10.000 banen bij als het aan de gemeente ligt en wordt dus steeds voller. We moeten daarom volgens wethouder Martina Huijsmans (D66) van Ruimtelijke ordening, Mobiliteit en Dienstverlening het bezit en gebruik van een auto verminderen. ”Voetgangers, fietsers en het openbaar moeten belangrijker worden. Het is beter dat mensen een auto met elkaar delen. Of nog beter: met de fiets gaan of het openbaar vervoer gebruiken.”

Het college wil bijna geen nieuwe parkeerplaatsen meer aanleggen. ”Het gebruik van de openbare ruimte voor het parkeren van je auto wordt niet meer vanzelfsprekend. Bewoners worden gestimuleerd de 1e auto te parkeren in de parkeergarage door een relatief goedkoop 24/7 abonnement aan te bieden van €300,- per jaar ( dat was eerst  €800,-).  In de binnenstad kun je alleen voor nog je 1e auto een parkeervergunning aanvragen. De 2e en volgende parkeervergunning wordt veel duurder of afgeschaft. Daarbij wordt het uurtarief op de Paardenmarkt  in het plan verhoogd tot €4,50 per uur zodat het aantrekkelijker wordt je auto in de parkeergarage te plaatsen.”

Reacties bewoners

Dit plan maakte de afgelopen dagen veel los in de stad. Tientallen bewoners, ondernemers en organisaties hebben gereageerd door burgerbrieven in de sturen, en dat waren voornamelijk bezorgde reacties.

Verschillende belangenverenigingen zoals die in de Olofsbuurt-Westerkwartier, binnenstad Noord en de Zuidpoort  en losse bewoners en bedrijven zijn geschrokken van de plannen. Ze willen dat er beschikbare parkeerplaatsen blijven op een redelijke afstand (zo’n 3 minuten lopen) tot de voordeur voor een redelijke prijs. Zo blijft de binnenstad volgens hun aantrekkelijk voor iedereen, ook als je bijvoorbeeld moeilijk ter been bent.

Lopen met bowlingballen

”Voor veel mensen zal het een aanslag op de portemonnee zijn, ook al wordt de prijs aangepast”, zegt belangenvereniging Zuidpoort. Ook de eigenaar van  Gasterij ’t Karrewiel op de Paardenmarkt hoopt op hulp om zijn bezoekers goedkoper te kunnen laten parkeren. ”Bij ons parkeren wordt € 1,30 per uur duurder. Maar we horen nu al vaak opmerkingen van onze gasten dat het parkeren zo duur is in Delft en dat dit een reden is om ons niet te bezoeken.” De bowlingvereniging vreest voor het voorbestaan van de vereniging omdat parkeren in de dichtstbijzijnde parkeergarage betekent dat de leden ruim tien minuten met hun zware bowlingballen moeten lopen. Dat is, vooral voor de wat ouderen leden, niet goed mogelijk.

Niet transparant

In vrijwel alle reacties wordt er geklaagd over dat er te weinig is overlegd met de bewoners. Belangenverenigingen vinden dat er vooral spraken is van onduidelijke communicatie. Belangenvereniging Zuidpoort: ”Er is een enorme tijdsdruk om te reageren:  Op 28 mei werd het raadsvoorstel ingediend. Voor 11 juni moet daar op gereageerd worden en op 16 juni wordt het behandeld in de Raad. Het op deze manier willen aanpakken staat haaks op alle beloftes die er de laatste jaren door de Gemeente Delft zijn gedaan: voorinspraak, transparantie en betrokkenheid van bewoners.”

Fietsenprobleem

Ook niet-autobezitters zien problemen: ”Iedereen weet waar dit op zal uitdraaien zonder goede aanpak van het onderliggende probleem: de enorme overload aan fietsen, met name de studentenfietsen die zich voor elk studentenhuis opstapelen”, zegt belangenvereniging Binnenstad Noord. ”Er moet heel goed gekeken worden naar dit groeiende fietsenprobleem. Een zoveelste fietsenberging bij het station zal zeker geen oplossing brengen.”

Wethouder Huijsmans wil inzetten op mobiliteitshubs. Dat zijn plekken waar mensen een auto, bakfiets of scooter kunnen huren. Zo een staat er al bij de Schoemakerplantage en er wordt volgens haar al veel gebruik van gemaakt. De wethouder ziet in dat het parkeren van fietsen ook aandacht moet krijgen. ”Er is al besloten om 400 extra fietsenrekken te plaatsen. Maar we zien ook de negatieve effecten ervan. Het is rommelig in de stad. Overal staan en liggen fietsen, midden op het voetpad, in de grachten, tuinen en bosjes. Dat leidt in bepaalde gevallen tot gevaarlijke situaties.” Daarom wil ze ook inzetten op handhaving. ”Als mensen hun fiets zo neerzetten dat de doorgang wordt belemmerd, moeten we optreden.”

Extra vergadering

De vele reacties die naar de raad zijn gestuurd, worden besproken in een extra vergadering op dinsdag 30 juni. Daarna hoopt het college dat het mobiliteitsplan rond de zomervakantie gereed is. De gemeenteraad zal zich dan over het plan buigen.  Volgens Huijsmans leveren de plannen veel op. ”Namelijk een fijne stad om in te leven, te winkelen en je te ontspannen.”

Het mag duidelijk zijn: dit verhaal krijgt nog een staartje.

Goed om te weten: je kunt vanaf nu weer parkeren bij de Delftse Hout

De afgelopen tijd werden automobilisten geweerd rondom de Delftse Hout. Sinds 24 april waren de park...

Dit gebouw staat over een aantal jaar naast de Aldi aan de Papsouwselaan

Op deze datum gaat het stuk Kanaalweg onder de Sebastiaansbrug weer open

Meer over

Nieuws Verkeer

adv.