De spoorwegovergang verdwijnt en nog 3 grote veranderingen aan het spoor bij Delft

Door Iris Olsthoorn 6 december 2018

De spoortunnels en de Spoorzone mogen dan (grotendeels) klaar zijn, het klussen aan de treinbanen rondom Delft is nog niet voorbij. Afgelopen zomer wisten we al dat er ons nog zo’n vier à vijf jaar aan werkzaamheden te wachten staat. Nu weten we ook waarom: er gaat behoorlijk wat veranderen, en niet alleen aan het spoor zelf. 

Over een paar jaar moeten er tussen Den Haag en Rotterdam rijden véél meer treinen rijden. Dat is nu nog onmogelijk, omdat het spoor rondom Delft op dit moment maar twee banen heeft. Hierdoor kunnen treinen elkaar niet inhalen. Daarom moeten er nu vier sporen komen. In de nieuwe tunnelbuis is dat niet zo’n probleem, want daar is al rekening gehouden met de twee extra sporen. Maar aan de randen van Delft wordt het wat lastiger.

ProRail maakte afgelopen week bekend dat aannemer Strukton de enorme klus gaat klaren. Die maakte op zijn beurt meteen duidelijk wat er precies gaat gebeuren. Voor de verandering van twee naar vier sporen zijn een aantal grote aanpassingen nodig. We zetten ze voor je op een rijtje:

Spoorwegovergang gaat weg

Een van de grootste veranderingen is het verdwijnen van de spoorwegovergang bij ’t Haantje. Hier is het veel te smal voor vier sporen. Daarbij zijn zulke overgangen steeds vaker veroorzaker van heftige ongelukken, zoals je ongetwijfeld in het nieuws hebt gezien. In plaats van de gelijkvloerse overgang maakt de aannemer hier een onderdoorgang voor verkeer.

Brug bij de Kerstanjewetering wordt vervangen

Vlak naast de spoorwegovergang gaat de trein een spoorburg over. Die brug wordt vervangen voor een breder exemplaar. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1.80 meter zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.

Onderdoorgang bij Station Delft Zuid

Niet alleen bij ’t Haantje komt een onderdoorgang, ook bij Delft Zuid kan je straks onder het spoor door. Als voetganger of fietser hoef je dan niet meer helemaal de Kruithuisbrug over. Handig!

Perrons bij Delft Zuid worden anders

De vier sporen zorgen er voor dat heel station Delft Zuid anders ingedeeld moet worden. De twee perrons die er nu liggen, worden vervangen voor ‘eilandperrons’: perrons waarbij aan twee kanten een spoor ligt. Dat betekent waarschijnlijk dat we de perrons straks op komen via een loopbrug óf via de nieuwe onderdoorgang die gebouwd wordt. Als je de trap liever sowieso overslaat, kan dat ook: de aannemer gaat ook liften bouwen.

Hoeveel last we gaan krijgen van de werkzaamheden, weten we nog niet. Wel weten we dat er in 2019 begonnen wordt met het aanleggen van de eerste nieuwe onderdelen, bijvoorbeeld bovenleidingen. Volgens de plannen moet alles in 2025 af zijn en moeten er maar liefst 28 treinen per uur (in plaats van 22) tussen Den Haag en Rotterdam rijden.

Meer nieuws over het OV

tram 19

OV-reizigers opgelet! Nieuwe dienstregeling vanaf volgende week

Wie vaak met dezelfde bus, tram of trein reist, moet volgende week even opletten. Vanaf 9 december g...

Je gaat straks meer betalen voor het OV in Delft

Reizen met het openbaar vervoer wordt volgend jaar duurder in Delft en de omliggende gemeenten. De M...

Meer over

Nieuws Verkeer