Deze kerstverlichting op de Buitenwatersloot is al jaren vergeten: dit is er aan de hand
In en tussen de bomen langs de Buitenwatersloot hangt al jaren kerstverlichting. De verlichting is kapot, maar de bomen zitten…
Tram 19 had eigenlijk al jaren op de campus van de TU Delft moeten rijden, maar hij rijdt er nog steeds niet. Vorig jaar legden we al uit waardoor dit komt. Inmiddels weten we dat de tram er eind 2023 moet rijden. Daarvoor moet nog wel wat gebeuren. Indebuurt-lezer Martijn vraagt zich af wanneer de werkzaamheden beginnen om bijvoorbeeld de bovenleiding aan te leggen.
Voor een antwoord op deze vraag nemen we contact op met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze samenwerking van gemeentes regelt onder meer verkeers- en vervoerszaken in onze regio. Woordvoerder Monique de Jong bevestigt dat het nog steeds de bedoeling is dat Tram 19 eind dit jaar op de TU-campus rijdt. De werkzaamheden daarvoor gebeuren in het voorjaar en in de zomer.
Voordat de tram er rijdt, moeten er nog twee dingen gebeuren. Allereerst wordt de rails die al op de Mekelweg ligt vervangen. De reden dat de tram er nog niet rijdt, zijn de trillingen die de tram veroorzaakt. Deze trillingen kunnen kwetsbare onderzoeken aan de TU verstoren. De nieuwe rails wordt gebouwd op een dikkere laag beton en voorzien van een extra bescherming zodat de trams minder trillingen veroorzaken. De oude rails wordt eind april en begin mei weggehaald en de nieuwe rails leggen ze in de zomer neer.
Naast de nieuwe rails, moet er nog een bovenleiding komen tussen Station Delft en het eindpunt aan de Van den Broekweg. Ook hiervoor wordt op de Mekelweg een speciale bovenleiding gebruikt. Naast trillingen, zijn namelijk ook de elektromagnetische velden die de tram veroorzaakt een probleem voor onderzoeken van de TU. Daarom komt er in de rails en de bovenleiding van de tram een systeem waardoor de tram bij elke mast een nieuwe stroompunt pakt. Hierdoor blijvende de elektromagnetische velden beperkt. Dit filmpje van de TU Delft legt uit hoe dit ingewikkelde systeem precies werkt.
De aanleg van de bovenleiding vindt tegelijk plaats met de aanleg van de rails. In het voorjaar wordt eerst de nieuwe bovenleiding tussen Station Delft en de Michiel de Ruyterweg geplaatst. Daarna volgt in de zomer de speciale bovenleiding op de Mekelweg. Verder komt er nog een nieuwe eindhalte met een keerpunt aan de Van den Broekweg. In het najaar wordt de nieuwe rails getest zodat de tram eind dit jaar kan gaan rijden. Op deze website van de MRDH staat meer over dit project en kun je lezen of alles nog volgens planning verloopt.
Aangeboden door Delft Marketing
In onze gids
Populaire rubrieken