Bijzonder: dit gebeurt er achter de schermen bij Museum Prinsenhof

Door Willianne van der Sar 18 februari 2019

Als echte Delvenaar heb je natuurlijk ooit naar de kogelgaten van de moord op Willem van Oranje gestaard. Maar wat gebeurt er allemaal achter de schermen in het voormalige klooster Museum Prinsenhof Delft? Gastredacteur Willianne mocht meekijken.

Vandaag is het, ondanks dat het een sluitingsdag is, wat onrustig in het museum. Ik word ontvangen door museummedewerkers Mario en Nico. Mario vertelt dat vandaag twee van zijn favoriete portretten terugkomen, die van het echtpaar De Langue uit de zeventiende eeuw.

Geheim transport

“Is dit een geheime actie met politie escorte?”, vraag ik wat sensationeel. “Nee”, zegt Mario. “Alhoewel, toen het straatje van Vermeer vanuit het Rijksmuseum naar ons kwam, werd dat wel even stil gehouden

“De portretten die vandaag terug komen waren voor drie maanden te bewonderen in museum Kröller-Müller. Het echtpaar hangt altijd bij ons op zaal en het is dus uitzonderlijk dat zij even niet in het museum te zien waren. Ze worden zelden uitgeleend”, legt Nico uit. Het museum leent per jaar zo’n 25 schilderijen uit aan andere musea. Alle bruikleenaanvragen worden door Nico verwerkt. Het bekende schilderij ‘Gezicht op Delft’ is bij elkaar bijna een jaar lang op reis geweest, waaronder naar de Verenigde Staten.

Voorbereidingen

Ik ben benieuwd naar de man en zijn vrouw op de portretten. Ondertussen wordt er ruimte gemaakt en gereedschap naar zaal gebracht, zodat de notaris Willem de Langue en zijn vrouw Maria Pijnaecker weer op zaal geïnstalleerd kunnen worden. Al deze werkzaamheden gebeuren wanneer het museum voor publiek gesloten is, zodat zij geen last ondervinden. Met een laser wordt de exacte hoogte en positie voor het ophangen van de schilderijen bepaald. Alle schilderijen worden op ongeveer 160 cm boven de vloer gehangen. “Dat is de gemiddelde kijkhoogte”, vertelt Nico. Soms worden er speciale ‘diefstalproof’ haken gebruikt die voorkomen dat een schilderij heel makkelijk van de muur gehaald kan worden. “Toch moet dat ook goed overwogen worden. In het ergste geval van brand, wil je toch ook weer heel makkelijk en snel een schilderij kunnen loshalen.”

Speciaal transport

Dan gaat buiten de deur open en vanuit een vrachtwagen worden één voor één kisten getild. Er zijn allemaal richtlijnen ontwikkeld over het vervoer en verpakken van kunst. Zo worden de schilderijen in een speciaal ontworpen en klimaatstabiele kist getransporteerd. De kisten mogen alleen in een bepaalde richting worden vervoerd. Zo voorkom je dat het doek gaat wapperen tijdens schokken onderweg waardoor schade zou kunnen ontstaan.

De kunsttransporteurs zijn eerst in het Mauritshuis Den Haag geweest, en een medewerker van daar heeft het transport begeleid. “Toch een beetje escorte?” vraag ik. “Jazeker, in principe is er altijd iemand van het museum bij. Diegene heeft vanochtend de schilderijen van de muur gehaald en zorgvuldig ingepakt”, zegt Nico. Ook wordt de conditie opgemaakt. Met een loepbril en een checklist wordt eventuele schade in kaart gebracht en wordt de huidige conditie beschreven. Dit alles is van belang voor de verzekering.

De onthulling

Wanneer het verpakkingsmateriaal is verwijderd, krijg ik ze dan eindelijk te zien. Ik verbaas me over de wat koele blik van de vrouw. Het echtpaar is ter ere van hun huwelijk door de Delftse schilder Willem van der Vliet (1584-1642) afgebeeld. Dat zou toch een heugelijke dag moeten zijn? Misschien heeft ze al een hoop meegemaakt, of heeft ze daar erg lang geposeerd en vond ze het wel welletjes…. We zullen het nooit weten.

 

adv.