Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Wytze Patijn heeft als stadsbouwmeester zo’n beetje half Delft vormgegeven

Door Iris Olsthoorn 25 december 2017

Er wordt een heleboel gebouwd in Delft dat gebeurt natuurlijk niet zonder dat daar goed over na wordt gedacht. Iemand die met bijna álle nieuwe projecten van de afgelopen jaren te maken had is stadsbouwmeester Wytze Patijn (70).

Voordat de architect zich mocht bemoeien met hoe Delft eruit kwam en komt te zien, was hij hoogleraar en later decaan bij faculteit Bouwkunde van de TU. Dat was toch minstens even bijzonder, vooral tijdens de grote brand in 2008. Opeens zaten al ‘zijn’ studenten zonder gebouw: “We moesten in veertien dagen zorgen dat er een plan lag voor een nieuwe locatie. Dat was nogal pittig.”

‘Sommige architecten vonden mijn plannen uit den boze’

Gekleurde stoeltjes

Als voorzitter van je her-huisvestingsgroep is het mede door hem gelukt om de fameuze faculteit Bouwkunde om te bouwen tot wat het nu is. “Ik heb toen de opdracht gegeven om de ramen bovenin kleurtjes te geven. Sommige architecten vonden dat echt uit den boze. Toen in hier niet meer werkte, hebben ze de raampjes snel weer overgeverfd, haha. Maar de gekleurde stoeltjes staan er nog wel.”

Nieuw Delft

Zeven jaar geleden stopte Wytze bij bouwkunde en werd hij stadsbouwmeester van Delft. Hoe je dat wordt? “Gewoon, solliciteren”, glimlacht Wytze. “Het was een hele nieuwe functie en ik mocht hem ook grotendeels zelf invullen. Het was in ieder geval belangrijk dat de kwaliteit van de architectuur en de stedenbouw omhoog ging.” Zijn functie is daarom ook niet écht in een paar zinnen te omvatten. In ieder geval was hij als spil in het web tussen gemeente, ontwikkelaars én natuurlijk burgers. Kijk je nu bijvoorbeeld naar de Coendersbuurt, gebouwen in de Spoorzone of over een paar jaar naar het Van Leeuwenhoekpark: dat zijn allemaal ideetjes uit de bovenkamer van Wytze.

‘Het lijkt wel alsof verkeers-ontwerpers alleen maar autorijden en nooit fietsen’

Als stadsbouwmeester heeft hij geen invloed gehad op álle gevels in Delft: sommige dingen in de stad had Wytze héél anders aangepakt: “Neem nou de Westvest, dat ziet er toch niet uit met al die hoge stoepen! In Delft krijgt het verkeer een veel te dominante plek. Een stad ademt nou eenmaal door fietsers en voetgangers. Het lijkt ook wel alsof de ontwerpers alleen maar in een auto zitten, want het autodenken is ook op fietspaden toegepast. Zo vind ik het bijvoorbeeld héél onhandig dat er bij het busstation geen plek is voor fietsers.”

Zuinig zijn op Delft

Maar, Wytze blijft positief en zijn hart blijft aan onze stad verpand. “De Delftse binnenstad is volstrekt uniek! Daar moeten we zuinig op zijn. Nóg zuiniger dan dat we nu al zijn”, zegt hij: “Als je er woont zie je het misschien niet meer, maar het is echt heel bijzonder dat er nog zoveel historische gebouwen zijn.” En over uniek gesproken: een van Wytze’s laatste projecten voor Delft was de zelfbouwwijk in de nieuwe Coendersbuurt. “We zijn in Leiden gaan kijken bij een soortgelijke wijk. Ik zei ‘laten we het hier nou eens zo aanpakken zoals daar’. En dat is gelukt. Fantastisch toch?”

Nu Wytze op zijn 70ste eindelijk met pensioen is, moeten we niet denken dat hij stil gaat zitten: “Nee hoor, ik ben nog wel met een paar kleine projectjes hier en daar bezig. En ik heb nu meer tijd om muziek te maken, daar hou ik ook van.”

adv.