Column van Chantal: ‘Ligfietsers jagen me de stuipen op het lijf met hun snelheid’

Door Chantal Deen 8 december 2018

Inmiddels heeft Chantal op indebuurt een hele hoop fietsers getypeerd, gecategoriseerd en in een prachtig hokje geplaatst. Van de moedermaffia op de fiets, tot fietsers die alle omleiding-regels in de wind slaan: geen tweewielerbestuurder was voor Chantal veilig. Maar welke type er nog ontbrak tot nu toe nog?  De ligfietser. 

Wat er nog ontbrak in mijn fietserstype wall of bikes: de ligfietsers. Oké, vooruit. Ook de bakfiets heb ik nog niet gehad.Alhoewel deze fietser in niet sterk vertegenwoordigd is en daarom de wall of bikes net niet heeft gehaald. De ligfiets zie je daarin tegen wel vaak en hij blinkt niet uit in wendbaarheid. En juist daar zit ‘m de kneep. Op een fietspad is het de truc dat je zo flexibel als een Duitse pretzel bent.

De ligfietser is pas te herkennen als hij je gepasseerd heeft, want je ziet dit type vaak over het hoofd. Ze fietsen in hun eigen afgesloten wereld Delft door. Vaak met een verrassend hoge snelheid die zelfs een elektrische fietser bang maakt. De bestuurder is in veel gevallen een man met een bril. Die bril kan natuurlijk ook voor bescherming dienen. Oogcontact wordt door dit type het liefst vermeden, dit gaat ten koste van het door hem aangedreven tempo. Als je hem niet direct erkend op het fietspad kun je een  ‘als blikken konden doden’ blik ontvangen. Ze staan niet bekend als het meest vriendelijkste fietsvolkje. Zij zijn de uitverkorene onder de fietsers, want zij snappen dat door een andere verdeling van je lijf je fietstempo omhoog gaat. Wij, gewone fietsstervelingen,  snappen daar geen bal van. Ik besluit op onderzoek uit te gaan. Er moet toch iets positiefs te vinden zijn over dit type, of zijn al mijn vooroordelen helemaal waar?

Ligfiets kan dus echt sneller

Uit Wikipedia maak ik op dat een ligfiets een fiets is waarop de fietser een andere lichaamshouding en gewichtsverdeling heeft ten opzichte van een ‘normale’ fiets. Het gewicht van de ligfietser wordt grotendeels gedragen door het stoeltje waarin die zit of ligt. Een klein deel van zijn lichaamsgewicht rust op de pedalen. Bij een ’normale’ fiets heeft de fietser zijn gewicht verspreid over het zadel, de pedalen en het stuur. De ligfietser kan door die andere gewichtsverdeling veel harder fietsen dan de fietser die rechtop zit.

Een beetje ligfiets kost al gauw € 1000,-. Je kunt kiezen uit o.a. een vakantie-, race- en een forensenligfiets. Er was zelfs ooit een buikfiets maar die bleek in het gebruik niet zo handig. Zie dan maar eens om te kijken over je schouder. Knappe buikfietser als je dat kan. Dat achterom kijken is ook wel een dingetje met de huis-tuin-en keuken ligfiets. Daarom rijden de geoefende ligfietsers hopelijk met een achteruitkijkspiegeltje rond in het Delftse.

Trekt me uit m’n comfortzone

Dit wetende blijf ik me toch een hoedje schrikken als een ligfietser mij wil passeren op het fietspad. Omdat ik gewend ben de kleinste op het fietspad te zijn, is mijn blik altijd omhoog gericht. In deze ontmoeting word ik uit mijn comfortzone gehaald en moet ik wel omlaag kijken. Tel daarbij op dat ik moet inschatten of de ligfietser mij kan passeren, dat ik ondertussen ook de rest van de verkeerssituatie op mijn netvlies moet hebben en moet zorgen dat ikzelf rechtop blijf zitten op mijn stalen ros. Ik ben bekaf als hij eindelijk voor mij rijdt en in een rechte streep zijn weg weer kan vervolgen.

Mijn tolerantie richting de ligfietser trekt iets bij als ik lees dat hij vaak over het hoofd wordt gezien door automobilisten omdat ze zo laag op de weg liggen. Die tolerantie neemt weer af als ik verderop lees dat een actie om alle ligfietsers te voorzien van een vlaggetje op niets is uitgelopen. Misschien moet ik, om volledig te begrijpen waarom je voor je lol gaat fietsen in een ligfiets, zelf deze vorm van vervoer eens proberen. Waarschijnlijk kan ik dan pas al mijn vooroordelen over deze fiets en fietsers overboord zetten. Dus… Wie biedt?

Meer van Chantal over fietsers

Column van Chantal: ‘Fietsers, gedraag je niet zo roekeloos bij afsluitingen’

Wat weten wij automobilisten eigenlijk van de verkeersregels? Dat kopte een krant. Er had ook kunnen...

fiets file

Column van Chantal: ‘Student, kom 20 seconden eerder uit bed. Dat scheelt een hoop verkeersongelukken’

In de krant las ik de kop, “Voor 20 seconden tijdwinst waagt de student zijn leven”. Nee lieve mense...

Chantal heeft één groot probleem in de ondergrondse fietsenstalling: haar lengte

Stel, je bent slecht één meter en vierenvijftig centimeter en je hebt haast want de trein vanaf Delf...

5 types die je tegenkomt op de fiets in Delft

Fietsen door Delft is soms (en dan bedoelen we vooral 's ochtends rond 08.15 uur) een behoorlijke op...

Meer over

Column

adv.