Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Stijn, Luc en Branco maakten dé nieuwste likeur van Delft: ‘Waar zijn we aan begonnen, dachten we’

Door Danique Beijer 1 mei 2020

Nieuw op de markt is het drankmerk Dik & Schil. De masterminds achter deze onderneming zijn Stijn (24), Luc (23) en Branco (23). Deze drie psychologie studenten verzonnen dit idee tijdens hun studie, en het bleek aan te slaan. Wij vroegen hoe het ervoor staat met alle mooie plannen en dromen van de drie jongens.

Op de vraag hoe Dik & Schil is ontstaan, antwoordt Stijn: “We moesten voor onze opleiding een onderneming starten. We hebben alle drie in de horeca gewerkt en wilde graag iets doen met duurzaamheid. We bedachten toen dat de horeca veel reststromen heeft waar geen gebruik van wordt gemaakt. Zo gooit (bijna) elke horecaonderneming koffiedik en sinaasappelschillen in de prullenbak. Zonde, want er zit nog veel waarde in deze producten. We bedachten twee likeuren: een wordt gemaakt van de overgebleven sinaasappelschillen, de andere likeur wordt gemaakt van overgebleven koffiedik.”

Dik & SchilPublieksprijs

“De minor eindigt altijd met een wedstrijd. Wij stonden in de finale, maar werden helaas tweede. Wel wonnen we de publieksprijs. We merkten dat mensen het idee leuk vonden, want voor het einde van de minor hadden we al bijna vijfhonderd flessen verkocht en kregen we veel enthousiaste reacties. Daardoor hebben we besloten om door te gaan met ons idee”, aldus Stijn. “Als eerste hebben we – met het oog op Koningsdag en het EK – het productieproces gestart voor de sinaasappellikeur, de Orangecello. De koffielikeur vonden we beter passen bij de winter, dus die productie is nog niet gestart.”

Het productieproces

Hoe wordt de Orangecello dan precies gemaakt? Stijn legt uit: “Wij halen zelf de schillen op bij horecazaken met een karretje of bakfiets.” Het is van belang dat de schillen snel verwerkt worden. Daarom gaan de jongens de dag erna gelijk aan de slag. “We beginnen met wassen en daarna schillen we alles met de hand.” De jongens nemen alleen de buitenste laag van de sinaasappel mee. Dat betekent dat ze met zijn drieën soms een hele dag aan het schillen zijn. “Als we klaar zijn brengen we de schillen naar een distilleerderij waar we mee samenwerken. Daar gaat het een deel van het overgebleven product vijf weken in de alcohol, op die manier trekt de smaak erin. Het andere deel wordt gedistilleerd. Dat wordt gemixt en dan hebben we het eindproduct.” Een groot deel wordt dus gedaan in samenwerking met de distilleerderij. “Dat scheelt enorm voor ons: wij hoeven zelf geen ketels aan te schaffen en zij hebben alle vergunningen”, aldus Stijn.

Dik & SchilHandarbeid

Er zit dus best wat handarbeid in een fles Orangecello. Stijn: “Aan het begin dachten we wel eens: ‘waar zijn we aan begonnen’, maar we zijn ondertussen al een stuk efficiënter geworden. We kunnen nu zo’n duizend (!) flessen produceren op één dag. Het is nu wel echt de moeite waard!”

Toekomst

Toekomstplannen hebben de mannen zéker. Stijn: “We gaan beginnen met het productieproces van de koffielikeur.” Ook worden alle mogelijke toepassingen van de grondstoffen verkend door de heren. “In de toekomst zullen wij niet meer simpelweg een producent zijn van duurzame likeuren, maar ook andere wegen vinden om bij te dragen aan de vermindering van afvalstromen. We zien de lol erin om écht restproduct vrij zijn. Zo willen we bijvoorbeeld de lege flessen verwerken tot lampen of cocktailglazen.” Ook willen de jongens een eigen productieruimte openen. “We willen opzoek naar meer reststromen en overproductie om die te gaan verwerken. Stel het is appelseizoen geweest: wat kunnen we nog meer doen met de overgebleven appels? Dat zien wij als een uitdaging.”

Proeven

Wil je de Orangecello een keer proeven? Dat kan! De likeur is onder meer te koop bij deze slijterijen in Delft: Wines & Whiskies  en Wine & More by Arjan Zodra alle horeca weer opent kun je proeven bij De Oude Jan, Delfts Brouwhuis, De Beierd, De Gist, ‘T Postkantoor, De Waag, De Sjees en Lakila.

 

adv.