Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Stefan en Tanja verkopen kleding met Delftse prints: ‘We bedenken en ontwerpen alles zelf’

Door Danique Beijer 12 juni 2020

Stefan van Riel (36) en Tanja Lazic (32) runnen samen het kledingmerk Delluf. De twee creatievelingen verkopen onder andere shirts met prints van Delftse bezienswaardigheden. De boodschap van het stel is duidelijk: je mag trots zijn op de stad waar je vandaan komt.

Het idee

Stefan en Tanja kwamen vorig jaar op het idee voor het kledingmerk. “Het idee is ontstaan toen wij visite hadden uit het buitenland. We gingen op pad en kwamen veel souvenirs tegen, maar niets echt Delfts, behalve de Delfts Blauwe producten natuurlijk. Wij dachten: ‘dat kan beter’.” Het stel bedacht kwalitatieve T-shirts met opdrukken die specifiek op Delft gericht zijn te produceren. “Zo hebben we shirts met bijvoorbeeld Hugo de Groot en Johannes Vermeer erop. Ook Delfts Blauw speelt soms een rol. Voor onze kledinglijn ontwerpen we alles zelf. Tanja is het creatieve brein: zij komt met toffe ideeën en ik teken ze uit”, aldus Stefan.

Foto: Alyssa van Heyst

Een druk bestaan

De twee hebben het inmiddels vrij druk. “We doen dit naast onze fulltime banen, dus het is wel druk af en toe. De weekenden kunnen nog wel eens  vol lopen, maar we hebben ondertussen een goede balans gevonden. Starten met Delluf is heel geleidelijk gegaan. We hebben eerst lang nagedacht over hoe we het merk vorm wilden geven. Zo zijn de shirts zijn gemaakt van gerecycled katoen. Als je je afval goed verwerkt, kan het shirt op de stapel. Qua verpakkingsmateriaal gebruiken we ook gerecycled materiaal en geen plastic.”

Niet alleen voor toeristen

Ondertussen is het bedrijf al begonnen aan uitbreiding van de collectie. “We zijn nu bezig met nieuwe shirts voor dames. En we zijn ook bezig met posters.” Delluf richt zich niet alleen op toeristen. “We hebben vorig jaar de promotie wel gericht op toeristen. We wilden hen in eerste instantie een toffer product bieden. Toch zijn we er ook voor de locals. Je mag best uitdragen dat je trots bent op de stad waar je vandaan komt.”

Foto: Alyssa van Heyst

Kleine oplage en leuke reacties

Het is niet het geval dat heel Delft dadelijk in dezelfde shirts loopt. Stefan legt uit: “We produceren de kleding in gelimiteerde oplages. Op is dus ook écht op. Dan gaan we door naar nieuwe designs. Hierdoor loopt niet een hele stad in hetzelfde shirt en behoudt het zijn charme.” Het stel heeft al leuke reacties ontvangen. “Er zijn al een aantal mensen die meerdere shirts hebben aangeschaft. We hebben er nog niemand mee ‘in het wild’ gezien, maar dat zal vast nog wel komen.”

De toekomst

Plannen voor de toekomst heeft het stel zeker. “We willen eerst goed, lokaal ondernemen en zorgen dat we een sterk merk neerzetten. Daarna kunnen we altijd nog uitbreiden naar andere steden. Maar die uitbreiding is echt nog toekomstmuziek”, aldus Stefan.

adv.