Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Melanie en Denise van Instore Conceptstore doen alleen wat ze leuk vinden

Door Ilse Zoutewelle 4 november 2016

“Het was een bizar en heftig jaar. We hadden gehoopt dat het een succes zou worden, en dat is het. We doen alles op gevoel, en dat werkt blijkbaar goed”, vertelt Denise Rontberg van Instore Conceptstore. Het mini-warenhuis bestaat deze week 1 jaar: tijd voor een terugblik.

Want het verhaal van Instore Conceptstore gaat veel verder terug dan dat ene jaar. Al sinds 2011 waren de meiden op heel veel verschillende plekken in Delft te vinden met hun pop-up stores. “Melanie en ik kenden elkaar vaag van ons handbalteam. Verder dan hoi, doei en ‘hoe was je weekend?’ kwamen we niet”, vertelt Denise. “Tot een van onze teamgenootjes ging studeren in Tilburg en vroeg of een aantal teamleden de eerste weekenden langs willen komen. Mel en ik wilden allebei wel, en zo belandden we uren bij elkaar in de trein.

Daar bleek dat ze allebei dezelfde visie hadden op de toekomst. “Er was echt een bijzondere klik. We hebben vaker afgesproken en opgeschreven wat onze dromen zijn. Toen ik Melanie vervolgens hoorde praten over haar plannen, was het alsof ik mezelf hoorde praten. We wilden allebei iets met mode, wonen en eten. Allebei wilden we een eigen zaak, maar niet alleen.” En dus besloten de meiden samen verder te gaan. Melanie vanuit haar ervaring bij modewinkel Nuovo, Denise vanuit haar grafische achtergrond als etaleur bij de Bijenkorf. “In 2010 hebben we Studio 2010 opgezet en daarmee verschillende grafische opdrachten gedaan. Dat ging heel goed: ik ben het creatieve brein en Melanie weet dat te vertalen in een ontwerp.”

Love life: het motto van Denise en Melanie
Love life: het motto van Denise en Melanie

Pop-up store

Maar de droom voor een eigen kledingzaak lag er nog steeds. “Dus besloten we in het voorjaar van 2011 een weekje naar Griekenland te gaan om te bedenken wat we wilden. Vervolgens kwamen we in een souvenirwinkeltje een super gaaf accessoiremerk tegen; Axel. Het was nog niet in Nederland te koop, maar wij wilden het naar Nederland brengen. We besloten een pop-up store te beginnen in Delft. Er stonden in die tijd zoveel panden leeg in de stad, daar wilden we iets mee. We doen alles op onderbuikgevoel, en dit voelde goed. Van ieder product kochten we er maar 1 of 2 in op de beurs in Milaan, zodat wat je bij ons kocht echt exclusief zou zijn.”

‘Wegens succes gesloten’

De focus kwam te liggen op het pand waar nu Hills en Mills zit. “Het was nog best lastig, aangezien er nog nooit in Delft een pop-upstore was geweest”, vertelt Denise. “Maar wij wilden helemaal niets aan het pand veranderen. Een dag opbouwen, een dag afbouwen, dat was het. Daarom kregen we uiteindelijk toch toestemming van de toenmalige eigenaar. Er was in dat pand overigens echt niets: alleen het licht ging aan. Dus we gingen maar bij de Coffee Company naar de wc.” Erg lang hebben ze dat niet hoeven doen, want de zaak was na 9 dagen wegens succes gesloten. “We waren volledig uitverkocht.”

Samenwerken

Dit succes smaakte naar meer, dus besloten de meiden in de zomer weer een pop-up te doen. “We konden nu het pand krijgen waar Seven Days in zat. Dat was te groot voor ons alleen, dus besloten we andere kleine ondernemers te vragen mee te doen.” Ook dat was een succes, en dus volgden er nog veel meer pop-upstores. Inmiddels zijn Denise en Melanie er zo goed in, dat ze een vraagbaak zijn geworden voor andere ondernemers die een zaak of pop-upstore willen starten.

instore-conceptstore-kidsBeleving

Het idee voor een echte eigen winkel bestond nog steeds. “In 2015 zeiden we: nu moeten we doorpakken. Iedereen heeft nu lang genoeg onze dromen aan moeten horen. Dus we gingen het concept voor Instore verder uitwerken. We wilden, net als bij de pop-upstores, kleine collecties die snel zouden wisselen. Verder wilden we ondernemers een podium geven en evenementen organiseren, zodat onze winkel echt een beleving zou zijn.” Dat werd uiteindelijk Instore Conceptstore, met voor 20 procent producten van ‘shop in shops’ en 80 procent eigen inkoop van verschillende merken.

Een jaar later kan Denise zeggen dat Instore Conceptstore een enorm succes is. “We doen alleen wat we leuk vinden. Worden we blij van een collectie of merk, dan gaan we ermee werken. Ieder kledingstuk zouden we zo zelf in de kast hangen. En blijkbaar werkt dat.”

Crazy poses @wanderlust.amsterdam @modefabriek #newcollection #wanderlust #lovingthecrew #instoreconceptstore #instore #conceptstore #delft #voldersgracht18

Een video die is geplaatst door INSTORE ➳ conceptstore (@instore_conceptstore) op


Meer over Instore Conceptstore ontdekken?

Instore Conceptstore conceptstores

Gesloten10:00 - 18:00

Voldersgracht 18, Delft

Bekijk meer:conceptstores

adv.