Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Henny Marée-Eshuis wil de zorg muziek geven

Door Jantine van den Hoven 14 september 2016

Henny Marée-Eshuis heeft een muziekburo. Wat we ons daar allemaal bij voor moeten stellen, vertelt ze in deze editie van ‘Ondernemer uitgelicht’.

Het is niet zo gek dat Henny in de muziek is beland. Het begon thuis in Zuidlaren in Drenthe: “Mijn ouders zaten bij de muziekvereniging en daar hadden ze twee hoorns over. Mijn tweelingzus en ik waren toentertijd een jaar of tien en ze dachten: dat kan de tweeling wel doen. Dat ging al snel heel goed en zo belandden we allebei op het conservatorium in Groningen. Mijn zus en ik studeerden een uur na elkaar af. Ook mijn broers hebben in Groningen het conservatorium gedaan.”

In de handen knijpen

Henny is geschoold in de waldhoorn en gaf 20 jaar muziekles. Niet alleen de hoorn maar veel breder, ook algemene muzikale vorming en muziek op schoot voor hele jonge kinderen. “Op een gegeven moment kwam ik voor mezelf niet verder. Ik wilde ook iets met organisatie gaan doen dus 3,5 jaar geleden heb ik mijn Muziekburo Marée opgezet. Ik dacht: dat zal wel niet meevallen omdat er weinig subsidie is, maar tot nu toe mag ik in mijn handen knijpen.”

Soort sneak preview

Henny organiseert onder andere concertreeksen. Op zondagmorgen is er bijvoorbeeld ‘Tonen van Toppers’ in het Rietveld Theater. Dan spelen amateurmusici samen met studenten van het Haagse conservatorium. “Je weet nooit wat je krijgt en dat maakt het zo speciaal, maar goed is het altijd”, zegt Henny. Een beetje zoals de sneak preview in de bioscoop dus. Vanaf oktober start de concertreeks en dan is het zelfs mogelijk om voorafgaand een ontbijtje te krijgen. De musical5daagse in de zomervakantie en masterclasses voor ensembles zijn andere projecten van het muziekbureau.

Op de huid

Een andere bijzondere concertreeks wordt georganiseerd in het Museum Paul Tetar van Elven. “Het publiek zit in de paarse kamer tussen de kunststukken. De musici passen hun muziek aan op de romantiek. Omdat er maar 40 mensen in passen, is het best exclusief. Je zit erg dicht op de muzikanten en ziet iedere beweging, ieder zuchtje.”

Waar blijven de jonge mensen

Het is volgens Henny erg moeilijk om jonge mensen naar concerten met klassieke muziek te krijgen. Het publiek is toch vooral 40 plus. “Er zijn in Delft zo veel mensen die van muziek houden. De concerten worden ook absoluut goed bezocht, dus daar heb ik geen klagen over. Jonge mensen binnen krijgen blijft lastig, daar heb ik nog geen oplossing voor.”

De uil zat in de olmen

hennymareeeshuisVoor de oudere mens is Henny een bijzonder project gestart in de Herbergier. In het huis wonen mensen met dementie en sinds maart zijn er af en toe concerten. Ook is er een zangkoor gestart. “We zingen kinderliedjes zoals ‘de uil zat in de olmen’ en ‘m’n opa’ van Annie M.G. Schmidt. We zijn er nu een paar maanden mee bezig en het is al te merken dat de mensen meer zelfvertrouwen krijgen in het zingen.” Het koor bestaat overigens niet alleen uit bewoners van de Herbergier, maar ook uit familie en andere mensen die van zingen houden.

Nu het hoogste woord

“Een dame die altijd in een hoekje zat, heeft nu bij het koor het hoogste woord. Dat is prachtig om te zien. De muziek doet zo veel bij mensen, af en toe is er een traan te zien als er een herinnering terugkomt.” Ik merk dat mijn hart steeds meer bij de zorg ligt.”

De eerste ‘herfst salon 2016’ in het Museum Paul Tetar van Elven is op donderdagavond 15 september. Houd de site van Muziekburo Marée in de gaten voor meer informatie.

adv.