Delfts stel bedenkt stijlvolle kindertipi
Het Delftse stel Bas Wenneker en Anne Kleijweg had ineens zeeën van tijd over toen ze tijdelijk op de zolder van Anne’s ouders kwamen te wonen. Dit resulteerde niet in eindeloos Netflixen, maar in een stijlvolle tipi voor kinderen. Gemaakt van lokale producten, in elkaar gezet door Delftenaren. Anne vertelt deze week in de koopman waarom ze zo trots is op haar tipi.
“Ik ben veel bezig met Firma van Buiten, het bedrijf dat ik samen met mijn zus heb. Bas en ik zijn echte ondernemers en we wilden graag iets samen doen. Dat is de tipi geworden. We hebben in de eerste instantie aan allerlei dingen gedacht, zoals een sokkenabonnement omdat Bas altijd gekke sokken draagt. Maar die zijn alleen te produceren in China, en we wilden per se iets dat lokaal kon worden geproduceerd. Toen we ons huis in het centrum van Delft snel verkochten en de zoektocht naar een nieuwe plek iets langer duurde dan verwacht, woonden we 9 maanden bij mijn ouders. Daar hadden we alle tijd om een echt goed concept uit te dokteren. Hier kwam het merk Buikpluis uit. Het hoofditem van dit merk is een kindertipi gemaakt van stof van de markt, stokken van resthout en dit alles wordt bij elkaar gehouden door een oude fietsband. Stichting Stunt op de Rotterdamseweg zet de tipi’s in elkaar.”
“Het mooiste aan dit product is dat ik gewoon ’s middags even op de fiets langs de leveranciers kan. Zo kan ik precies in de gaten houden hoe ze worden gemaakt. Dit betekent ook dat alle tipi’s op maat gemaakt kunnen worden: we hebben ze standaard in zwart en crème, maar mijn nichtje heeft er bijvoorbeeld een van spijkerstof en met een 1001-nacht thema. Dat maakt dat de kindertipi ook leuk is voor ouders: je kunt ‘m zo aanpassen dat de kindertipi perfect bij je interieur past. Kinderen blij, en jij geen schreeuwerig gekleurde plastic speelgoed in huis.”
“We merken dat kinderen de tipi vooral heel spannend vinden. Ze kunnen van alles met de tipi doen en helemaal zelf bedenken wat de tipi is. Maar we hebben wel wat extra accessoires, zoals een indianentooi, cactus en haardvuur.”

“Je vraagt je misschien nu af: waarom heet het merk Buikpluis? Dit komt omdat Bas altijd buikpluis heeft. We vonden dat zo’n grappig woord, dus bedachten we: waarom geven doen we dit niet als naam? En daarbij associëren kinderen dit woord vaak heel anders dan volwassenen. Meestal denken ouders echt aan buikpluis, maar denken kinderen een konijnennaam. Daarom hebben we dat ook als logo.”
Wil jij de indianentooi winnen voor je zoon, nichtje of buurmeisje? Klik dan tot 29 juni hieronder even op ‘vind ik leuk’ en wie weet krijg jij ‘m binnenkort thuisgestuurd!
Een tipi kost 94,95 euro en is onder meer te koop in de webshop van Buikpluis, Instore Conceptstore en koffiebar Kek.