Breda

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Horeca in Breda gaat bijna open: dit zijn de regels

Door Jennifer da Graça 19 mei 2020

Het is officieel: op 1 juni om 12.00 uur gaat de Bredase horeca weer open! Feestcafés, clubs en discotheken moeten nog even geduld hebben, maar we kunnen wel weer uit eten en naar het café en het terras.

Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

Dertig man

In de kroegen en restaurants is binnen plek voor dertig man, exclusief personeel. Iedereen moet aan een tafel zitten met onderling anderhalve meter afstand. Dat laatste geldt niet voor mensen die een huishouden vormen: die mogen wel gewoon bij elkaar zitten.

In de kroegen en restaurants is binnen plek voor dertig man. Alle gasten moeten vooraf gereserveerd hebben. Hoe lossen Bredase ondernemers dit op?

Hemels

We spreken Michelle Hendrikx van Hemels. Zij legt ons haar werkwijze uit: “We openen op 1 juni en hebben de tafels zo ingericht dat genoeg afstand kan worden gehouden. Gasten kunnen langskomen in shifts en iedereen moet op voorhand reserveren.”

Koffiebar Sowieso

Bij Koffiebar Sowieso is uiteraard al flink over dit onderwerp nagedacht. Jop Schietecat vertelt: “We hebben al meerdere maatregelen genomen ter voorbereiding op 1 juni. Zo zetten we nooit meer dan dertig stoelen neer. Met name in de beginperiode is een extra personeelslid aanwezig om alles te coördineren, gasten te ontvangen en hen te woord te staan.”

Terras

Wil je liever een terrasje pakken? Dan zijn er twee regels: iedereen moet aan een tafel zitten en er moet onderling anderhalve meter afstand zijn, tenzij je onderdeel uitmaakt van hetzelfde huishouden. De limiet is afhankelijk van hoe groot het terras is. Hoe groter het terras, hoe meer Bredanaars een tafeltje kunnen bemachtigen. Reserveren is niet nodig.

Anderhalve meter in de horeca

Ondanks de versoepelde maatregelen moeten we nog steeds zoveel mogelijk anderhalve meter afstand houden. Maar hoe zit dat dan met het horecapersoneel? Moeten ze echt van zo’n afstand jouw drankje naar je toe gooien? Volgens het protocol van de Koninklijke Horeca Nederland mag de bediening deze regel even links laten liggen bij het serveren van eten en drinken. Ook als ze je bestelling opnemen of afruimen.

Reserveren en controlegesprek

Gasten moeten vooraf reserveren. Maar dan ben je er nog niet… Bij binnenkomst moet je eerst je handen wassen. Je kunt ook desinfecterende gel gebruiken. Daarna is er door het personeel een controlegesprek. Verwacht vragen als: heb je de afgelopen 24 uur last gehad van hoesten, koorts of benauwdheidsklachten? Of heeft een huisgenoot hier last van gehad? Bij griep of verkoudheidsklachten mag een restaurant of kroeg jou weer buitenzetten.

Mail via reservering

Michelle van Hemels vertelt: “Omdat iedereen toch online moet reserveren, hebben wij aan het bedrijf van ons reserveringssysteem gevraagd of zij kunnen opzetten dat gasten één dag voor aanvang een mail met controlevragen ontvangen. Dat zou een hoop druk wegnemen.”

Zin om weer open te gaan

Ook bij Koffiebar Sowieso wordt aan een reserveringssysteem gedacht: “Misschien dat we dat voor de lunch gaan doen. We kunnen in elk geval niet wachten om weer open te gaan!”

Bestellen via een app

Peter van Eijl, eigenaar en franchisegever van Doppio Espresso in Nederland, laat weten: “Ik vind dat wij onze verantwoordelijkheid moeten pakken door een uiterst veilige omgeving te scheppen met veilige producten voor onze gasten en ons team. Deze veiligheid is het meest zichtbaar in onze compleet aangepaste lunchkaart.” Ook kun je hier binnenkort middels je telefoon je bestelling en betaling regelen in de zaak.

Toilet

Wil je even naar het toilet? Dat wordt een uitdaging. Eerst moet worden gecheckt of het maximum aantal mensen binnen niet wordt overschreden. Daarna stelt het personeel wat vragen om te checken of je klachten hebt. Alles oké? Dan mag je naar binnen om gebruik te maken van het toilet.

Als gasten vertrekken

Als gasten weg zijn worden de menukaart, stoelen en tafels grondig gereinigd door het personeel. Daarna is het weer tijd voor de volgende gasten die gereserveerd hebben.

Voldoende afstand

“We hebben de indeling zo aangepast dat alle tafels op voldoende afstand van elkaar staan”, laat Jop van Koffiebar Sowieso weten. “Er staan niet te veel stoelen aan een tafel en maken alles tussentijds en na elk bezoek schoon.” Ook aan andere zaken is gedacht: “We hebben ook nog reinigingsmiddelen staan bij binnenkomst en we zijn bezig met een route door de zaak, zodat er zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer is.”

Wasbare menukaarten

Michelle van Hemels vertelde al eerder dat alle tafels genoeg afstand hebben voor gasten en personeel. Maar er zijn meer aanpassingen: “We serveren uit met een serveerwagen, om afstand te bewaren. Ook nemen we geen jassen meer aan, begeleiden we mensen op gepaste afstand naar de tafel en zijn de menukaarten gelamineerd. Die maken we naar ieder bezoek schoon, net als de tafels, stoelen en ga zo maar door.”

Lees ook:

breda grote kerk singels kma

5 x met deze bijzondere gebeurtenissen haalde Breda het landelijke nieuws

Er gebeurt van alles in Breda, maar soms is een gebeurtenis zo bijzonder dat deze ook door de landel...

Privé shoppen: zo werkt dat als je een nieuwe bril nodig hebt

Ben je toe aan een nieuwe bril, of is je huidige montuur aan vervanging toe? Dan kan het zijn dat je...
koepelgevangenis

Tip! Bekijk gratis deze bijzondere film over de koepelgevangenis

Troy Gazan (24) studeerde af met een film over een oud-bewaarder van de koepelgevangenis. Zijn docum...

 

Pagina 1/6
⟵ swipe swipe ⟶

adv.