Ralph opent binnenkort Porta Sud: ‘Wij denken na over elke hap en slok die je neemt’

Door Saskia van Rijn 24 maart 2019

Porta Sud. Deur naar het zuiden. De Italiaanse eetcultuur zit er goed in bij Ralph Geerts, eigenaar van RAVANELLO en nu ook Porta Sud. Al wordt dit allesbehalve een typisch Italiaans restaurant, de beleving is dat daarentegen wel.

Vanaf jongs af aan komt Ralph in Italië en dat is sindsdien niet meer gewijzigd. Om te genieten, inspiratie op te doen en om te netwerken. Een langgekoesterde droom wordt werkelijkheid nu hij zijn eigen zaak start aan de passage Zuidpoort aan de Nieuwe Ginnekenstraat.

Meer dan een avond uit

“Onze focus ligt op het product, de beleving en de persoonlijke aandacht. Bij ons kom je om écht te genieten van kwalitatief hoge gerechten. Dat is dus meer dan simpelweg een avondje uit. Zowel met RAVANELLO als nu met Porta Sud willen we het interessant maken. Dat doen we nu door onszelf met die eetcultuur te onderscheiden. We willen het anders doen. Dat zie je al aan de locatie. Het is wellicht een minder bekende plek, maar het heeft in onze ogen veel potentie. Een pand uit 1935 in art deco stijl, daarmee ga ik ook voortborduren met de inrichting. Een hoog comfortgehalte bieden in een chique, klassieke stijl.”

RAVANELLO

“Het cateringbedrijf RAVANELLO zal gewoon door blijven gaan, al zal de focus veel meer gaan liggen op de ontwikkeling van foodconcepten in plaats van de uitvoering. Wij leveren geen standaard catering, wat het soms lastig maakt. Met de start van Porta Sud kunnen we volledig onze gang gaan. De wens voor een eigen zaak werd steeds groter. Wat hier zo fijn aan is, is dat ik hier een kantoor, restaurant én food lab (keuken) op één plek heb. En ook dat we nu een band kunnen opbouwen met gasten die we ontvangen. Dat is met cateringklussen moeilijk te realiseren. Toch gaan beide bedrijven door en moeten ze ook beiden middels een teamuitbreiding kunnen doorlopen als ik er een dagje niet ben.”

Geen fratsen

“Onze kaart vertoont weinig fratsen. Weinig keuze staat voor hoge kwaliteit. We doen niet aan tal van gerechten, ingedeeld onder ontbijt, lunch en diner. Je kan kiezen uit een paar soorten koffie en twee of drie specialiteiten uit de patisserie als ontbijt. Qua dranken gaan we een paar klassieke Italiaanse cocktails serveren. Er zullen ongeveer acht vaste gerechten à la carte besteld kunnen worden en daarnaast een viergangenmenu waar wij wekelijks mee zullen experimenteren. We willen gewoon altijd nieuwe dingen proberen. De kwaliteit op elke mogelijke manier overbrengen naar de gast. Stel, wij kunnen onze mozzarella-producent of een van onze wijnboeren ontvangen, dan organiseren wij daar een hele avond omheen. Dat is toch mooi?”

Herkomst van producten

“We hebben zorgvuldig onze leveranciers gekozen en weten van elke hap of slok die je neemt waar het vandaan komt. Op dit moment hebben we met negen wijnhuizen iets vastgelegd. Het mooie is dat het allemaal kleinere, lokale producenten zijn. Hoe kleiner, hoe fijner. Er is meer aandacht voor hetgeen dat ze maken. We gaan de kwaliteit achterna, maar wel met een gezonde gedachte over duurzaamheid. Om een voorbeeld te noemen: we hebben nu wijn in onze selectie van een producent die halfblind geboren is. Zijn smaakpapillen zijn hierdoor enorm versterkt en ik werd weggeblazen door zijn aanbod aan wijnen. Met zo’n partij wil ik samenwerken.”

Opening

“Wij willen dit voorjaar openen. Dagelijks, behalve maandag en geopend vanaf 09.00 uur. Je kan ook met iets grotere groepen terecht voor bijvoorbeeld een workshop in onze (wijn)kelder. Qua prijsklasse? Voor elke besteding hebben wij wel iets te bieden.”

Lees ook:

jeroen van eggermond

Jeroen realiseerde vanuit niets een skatepark dat evenementen draait als een dolle

Een hardwerkende ondernemer met liefde voor de skatescene: dat is Jeroen van Eggermond. Van een paar...
De Botanist

Bas opent met vrienden De Botanist: ‘Het is allemaal begonnen in het bubbelbad van de Pellikaan’

In het pand waar eerst Seafood Bar De Trapkes zat, starten drie jonge Bredase ondernemers horecazaak...
That Sockss

Bredanaar Robbie start sokkenlabel: ‘De dromen werden steeds groter’

Elke maand nieuwe sokken met een kekke print op je deurmat, wie wil dat nou niet? Bredanaar Robbie w...

adv.