Kirsten is freelancer in de evenementenbranche: ‘Ik trok gewoon de stoute schoenen aan’

Door Jennifer da Graça 12 juli 2019

Na de hotelschool verhuisde Kirsten (34) veertien jaar geleden naar Breda voor haar opleiding Vrijetijdsmanagement. Vanuit haar appartement in Heusdenhout heeft ze uitzicht over de Grote Kerk en naar eigen zeggen wil ze hier dan ook ‘nooit meer weg’. Komt dat even goed uit, want ze maakte onlangs haar beste keuze ooit: freelancen in de evenementenbranche.

Na jarenlang bij verschillende evenementenlocaties te werken vond Kirsten het tijd om de branche eens vanaf de andere kant te bekijken. In april 2018 ging ze ervoor. Nu organiseert en faciliteert ze grote én kleine evenementen voor haar eigen opdrachtgevers.

Sneltreinvaart

“Ergens had ik altijd al het idee om voor mezelf te beginnen”, vertelt Kirsten. “Ik dacht alleen dat het pas over een jaar of tien zou zijn. Eerst durfde ik ook niet zo goed. Toen zag ik opeens de mogelijkheden en trok ik de stoute schoenen aan, mét succes. Het viel allemaal op z’n plek.”

Op 13 april 2018 schrijft Kirsten zich met haar bedrijf K!R Events in bij de Kamer van Koophandel. “Drie dagen daarna zat ik al samen met de eerste opdrachtgever. Het ging zó enorm snel die eerste maand. Ik had direct meerdere evenementen te organiseren, het ene was nog niet afgerond of ik zat al in de voorbereidingen van de volgende. Pas achteraf stond ik erbij stil dat alles toch maar even was gelukt!”

Lat hoog

“Het gaat heus niet allemaal vanzelf. Er is lef nodig om nieuwe opdrachten binnen te halen. Daarbij zie ik anderen in de branche graag als versterking en niet als concurrentie. Door mijn oren en ogen open te houden, dichtbij mijzelf te blijven en samen te werken met branchegenoten, groei ik zowel persoonlijk als qua jaarlijkse opdrachten.

Toch zorgt het freelancen bij Kirsten soms voor extra spanning. “Opeens doe ik al mijn werkzaamheden vanuit mijn eigen naam, dus ik wil mezelf extra bewijzen. De lat leg ik enorm hoog. Ik doe er alles aan om super tevreden opdrachtgevers te krijgen. Goed is nooit goed genoeg voor mij.”

Dan plof ik daarna op de bank en denk ik alleen maar ‘hoe dan!?’

Administratie op zaterdagavond

Op de vraag “Hoe ziet je gemiddelde week eruit?” kan Kirsten geen antwoord geven. “Die is er gewoon niet!”, zegt ze met een lach. “Soms ploeter ik 70 uur in de week. Dan plof ik daarna op de bank en denk ik alleen maar ‘hoe dan!?’. Maar op een ander moment kies ik er weer voor om een middag vrij te nemen. Die vrijheid van freelancen is echt heel belangrijk voor me! Maar goed, het komt er ook op neer dat ik soms ook gewoon de administratie op zaterdagavond doe. Dat neem ik zeker voor lief.”

Bijzondere doelgroepen

Waar je Kirsten vooral bezig ziet? Op beurzen en congressen, maar bijvoorbeeld ook bij particuliere of bedrijfsevenementen. “Ik vind het fijn dat ik mijn opdrachten zelf uitkies. In november vinden in Breda weer de Businessdagen West-Brabant plaats, welke ik mede organiseer. Maar een van mijn eerste klussen was bijvoorbeeld Wereld ALS Dag 2018. Bijzondere doelgroepen spreken mij zeker aan en daar zou ik graag nog meer mee doen.”

Met enthousiasme benadrukt ze hoe blij ze is met haar keuze om als freelancer te werken. “Het geeft me zoveel ruimte. Ik werk voor verschillende opdrachtgevers en projecten en vergroot zo mijn diversiteit in werkzaamheden en kennis. Dat geeft me energie!”


Meer over K!R Events ontdekken?

K!R Events zakelijke dienstverleners

Bekijk meer:zakelijke dienstverleners

Lees ook:

‘Mo Bicep’ motiveert anderen met zijn fitnessverhaal: ‘Ik whatsapp nu met Badr Hari’

Een grapje groeide uit tot een fitnessimperium met motiverende video's, eigen eiwitshakes en 163.000...
CAN10

Tjeu en Lauren runnen CAN10. in het Blushuis: ‘De zaak had een flinke opknapbeurt nodig’

Ooit gehoord van de Triple O Campus? Hier zitten genoeg bedrijven die een fijne plek om te lunchen, ...

Hallo, kipliefhebbers! Dit heb je nodig voor de perfecte barbecue in Breda

Man, wat een weertje de afgelopen dagen. Wat ons betreft: barbecueweer! Ben jij een echte houtskoolh...

adv.