Yvette runt De Kookwinkel: ‘Zo’n mooie winkel mocht niet verloren gaan’
De Kookwinkel zit al meer dan dertig jaar in Breda en is inmiddels een begrip in de stad. Yvette Elbers...
Met zijn liefde voor Breda, passie voor creativiteit en enthousiasme voor het ondernemerschap startte Bas Boomaars (26) zijn bedrijf Shades of Breda. Hij maakt prints voor iedereen die net zoveel van de stad houdt als hijzelf. Wij spreken hem over hoe het allemaal begon.
“Ik wilde iets ontwerpen dat tijdloos en minimalistisch was en waar een icoon van Breda in verwerkt zat. De Grote Kerk was als eerst aan de beurt”, vertelt hij. De jonge ondernemer is altijd creatief geweest: “In mijn studententijd deed ik opdrachten als zzp’er. Ik ontwierp logo’s, visitekaartjes en flyers om wat bij te verdienen. Die creativiteit heb ik nooit meer losgelaten.”
Bas begon met tekenen en probeerde van alles totdat het ontwerp perfect was. “Mijn vrienden en kennissen reageerden enthousiast op mijn eerste ontwerp. Ze vroegen of ik er niet een poster van kon maken. Dat bracht me op ideeën en zo begon het balletje te rollen.”
Inmiddels verkoopt Bas via zijn website Shades of Breda prints van de Grote Kerk en de koepelgevangenis. “Toevallig heb ik net een nieuw design laten drukken, van de Chassékazerne.” Niet elk gebouw komt in aanmerking voor zijn prints. “Het moet symmetrisch zijn. Zo zorg ik voor een minimalistisch, tijdloos ontwerp en houd ik dezelfde stijl aan. Het NAC-stadion is bijvoorbeeld niet helemaal geschikt. Tijdens het ontwerpen kwam ik erachter dat het geen uniek stadion is. Ook het stadhuis is een twijfelgeval: de trap staat namelijk net niet in het midden van het gebouw.”
Tekst loopt door onder foto’s.
Volgens Bas is Shades of Breda gemakkelijk te combineren met zijn werk. “Ik deed voor mijn studie International Media and Entertainment Management een afstudeerstage bij Fingerspitz, een online marketingbureau in Breda. Hier ben ik uiteindelijk blijven plakken. Ik werk fulltime, maar merkte al snel dat ik ook passie voor ondernemen had. Ik zie Shades of Breda niet als een extra baan. Het is voor mij een hobby, ik kan mezelf er helemaal in verliezen. Dat ik er geld mee verdien is een leuke bijkomstigheid, maar niet mijn hoofddoel.”
“Het is tof dat mensen mijn ontwerp mooi genoeg vinden om het in hun huis te hangen”, zegt Bas trots. Op de vraag of zijn prints bij hem thuis te vinden zijn, antwoordt hij volmondig ‘ja’. “Ik heb een probeersel van de Grote Kerk in het wit aan de muur. Dit was mijn allereerste ontwerp, dus die bewaar ik. Daarnaast heb ik diezelfde poster in het zwart: deze is toch wel mijn favoriet. Ik zie dat vrouwen meestal voor de lichte en mannen voor de donkere versie gaan.”
Bas bouwde zijn eigen webshop, ontwierp het logo van zijn bedrijf en doet alles daaromheen helemaal zelf. Zijn hoofd zit nog vol met ideeën: “Ik wil iets doen met typografie. Denk aan het Bredase volkslied of teksten van Guido Weijers op een print. Na de coronacrisis wil ik samenwerken met Bredase bedrijven waar ik mijn prints kan verkopen.” En dit is nog niet alles. “Ik heb allerlei kledingideeën die met NAC te maken hebben en in de toekomst kijk ik of mijn ontwerpen ook in andere steden aanslaan.”
Aangeboden door Hoppenbrouwers Techniek
In onze gids
Populaire rubrieken