Wesley, Wouter en Jim hebben altijd een leuke maandag

Door Irma van Schaijk 1 september 2017

Wouter Melkert en Jim Mercx uit Bergen op Zoom en Wesley van Dongen uit Heerle staan samen aan het roer van Fit2Match. “Wij zeggen altijd: ‘Pas op voor informatie, voor je het weet kun je niet meer zonder.”

Wouter en Wesley begonnen begin dit jaar samen in een verbouwde paardenstal bij Wesley’s ouderlijk huis in Heerle. Maar al snel kwam Jim erbij en momenteel stagiaire Liza. “We hadden een prima locatie in Heerle, maar het werd echt te klein. Bovendien raakten we het beu om uit te leggen dat we niet in Limburg gevestigd zijn,” lacht Wouter. Sinds twee weken hebben ze een kantoor bij De Heeren Groep, aan de Gastelseweg in Roosendaal. 

Snap jij je eigen bedrijf nog?

Wat doet Fit2Match? Heel simpel gezegd: Fit2Match verzamelt alle relevante data binnen een bedrijf, maakt het visueel en analyseert samen met de ondernemer. Daarna komen ‘smart acties’ om verbetering en vernieuwing door te voeren in de organisatie. Klinkt ingewikkeld, maar volgens het drietal valt dat allemaal erg mee. “Een bedrijf heeft meestal heel veel data, waarin een schat aan informatie verborgen ligt,” legt Wouter uit. “Maar dat zit verborgen in verschillende systemen. Alleen zijn die systemen vaak zo ingewikkeld, dat een ondernemer er zelf niks mee kan als het om managementinformatie gaat. Hij begrijpt zijn eigen bedrijf misschien niet meer.”

En daar komen Wouter, Wesley en Jim in beeld. Op een heldere, begrijpelijke manier laten zij zien wat al die informatie betekent. “Niet alleen waarom er bijvoorbeeld minder omzet is gedraaid, maar ook waar dat in zit en wat er aan gedaan kan worden. Wij kunnen een bedrijf daadwerkelijk helpen.” Lachend: “Bedrijven moeten echt moeite doen om ons níet terug te verdienen.”

fit2match

 Als een olievlek

Heel wat bedrijven hebben dat inmiddels ingezien. Fit2Match heeft niet alleen hier in de regio klanten, maar ook bijvoorbeeld in Utrecht, Almelo, Doetinchem en Heerhugowaard. “We hebben alle drie bedrijfseconomie gestudeerd, in die branche gewerkt en een netwerk opgebouwd. Al merken we dat we meer klanten winnen via koude dan via warme acquisitie. Mensen die ons kennen, laten ons soms komen praten omdat wij het zijn. Bedrijven die ons niet kennen, laten ons doorgaans komen omdat ze echt geïnteresseerd zijn. En nu merken we dat het zich als een olievlek uitbreidt.”

Morgen gebeurt het

Het drietal richt zich op het MKB. “En liefst voor een langere tijd,” zegt Jim. “Kijk, als wij het na twee maanden weer over geven aan de ondernemer, gaat het meestal niet goed. We hebben een langere tijd nodig om alles goed op de rails te krijgen. Met onze passie kunnen wij het verschil maken.” Het soort klanten is zeer gevarieerd. “Wij hoeven de markt van het bedrijf niet te kennen, die kennis zit al bij de klant zelf,” legt Wesley uit. “Wij kijken juist van een andere kant, en dat is verfrissend en doeltreffend. Als wij vandaag een oplossing zien, verandert er morgen al iets.”

Altijd een leuke maandag

En hoewel zij hard aan de uitbreiding van hun bedrijf bouwen: ze werken niet voor een bedrijf waar ze niet in geloven. “Een bedrijf dat bijvoorbeeld wat met de regels sjoemelt om subsidies binnen te halen: die nemen we dus niet aan,” zegt Wouter heel beslist. “Dan groeien we maar wat minder hard.”

Samen maken zij hun droom waar: een eigen bedrijf. “Zoveel verschil maakt het eigenlijk niet,” vindt Jim. “Ondernemend waren we altijd al. Alleen zien we nu nooit meer op tegen de maandag. Integendeel: op zondag popelen we alweer om aan de slag te gaan.”

Ondernemer uitgelicht

Iedere week spreken we met een Bergse ondernemer. Ben jij of ken jij een leuke ondernemer uit Bergen op Zoom? Laat het ons weten via [email protected].

adv.