Arnhem

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Arnhemse mysteries opgelost: dit is waarom wij (nog steeds) trolleybussen hebben

Door Jolinda van Alfen 2 februari 2019

Arnhem trolleystad. De enige stad in Nederland waar nog trolleybussen rijden. Dat is natuurlijk hartstikke leuk en uniek, maar waarom rijden er hier eigenlijk nog trolleybussen? En waarom zijn ze niet (meer) te vinden in andere Nederlandse steden? Wij zoeken het voor je uit.

Wat is een trolleybus?

Een trolleybus is een door elektromotoren aangedreven bus. Stroom wordt naar de bus geleid door middel van een netwerk van bovenleidingen dat door de stad verspreid is. De trolley is zuiniger dan een bus met een dieselmotor, met name als de deze voorzien wordt van groene stroom. Wanneer de bovenleidingen niet goed werken kan de bus nog doorrijden met behulp van een noodmotor. Dat heeft elke Arnhemmer vast wel eens zien gebeuren!

Geschiedenislesje trolleybussen

Vroeger reden er echt wel trolleybussen in andere steden. De eerste trolleylijn was in Groningen en ook in België waren de speciale elektrische bussen populair. In Arnhem lag het plan om het tramnet te vervangen door trolley’s al voor de oorlog klaar. Tijdens de Slag om Arnhem is het tramnetwerk in onze stad vernield. Daardoor kwam na de oorlog het plan om een trolleynetwerk aan te leggen snel weer naar voren en werd het in hoog tempo uitgevoerd. De eerste trolleylijn was lijn 1 die Velp, Oosterbeek en Arnhem met elkaar verbond. Daarna kwamen trolley’s die de Arnhemse wijken Hoogkamp, Alteveer, Geitekamp, ’t Broek en Malburgen verbonden.  Zoals we weten is nu bijna de hele stad verbonden door trolleylijnen.

trolleybussen arnhem

Trolley’s in andere steden

In Rotterdam leek tijdens de oorlog ook sprake te zijn van een plan om een trolleynetwerk aan te leggen. Uiteindelijk is daar toch gekozen om de tramlijnen te herstellen. In Nijmegen hebben wel een tijd trolleybussen gereden. Voor alle Nederlandse steden geldt dat zij de trolleybussen inzetten als vervanging van het tramnet. Trolley’s werden gezien als een goedkoop alternatief voor trams. Bovendien kunnen ze uitwijken voor ander verkeer, iets waar trams niet bepaald om bekend staan.

Vaarwel trolleybussen

In de jaren zestig ging het mis met de trolleybussen. Het autogebruik nam toe en daardoor kreeg het openbaar vervoer een flinke klap. Met name trolley’s zijn niet gespaard gebleven. Ze werden steeds meer gezien als onpraktisch doordat ze vastzitten aan een vaste route door de stad. Maar Arnhem bleef bij het praktische nut van de bussen en het belang van de milieuveiligheid werd benadrukt.

Arnhem blijft trolleystad

Trolley 2000

In de jaren negentig kwamen de trolleybussen onder beheer van de vervoerder Connexxion. Zij geloofden nog wel in het voortbestaan van de bussen, met name omdat ze zuinig zijn en goed uit kunnen wijken. In plaats van de bussen volledig af te schaffen besloot de vervoerder te investeren in een plan om de bussen sneller en veiliger te maken. Het netwerk van bovenleidingen werd beter ingericht en de bussen werden verlaagd. Er werden ook busbanen aangelegd die verkeerslichten beïnvloeden om de doorstroom van het verkeer makkelijker te maken. Daarmee werd Arnhem de enige stad in Nederland die nog trolleybussen een kans wilde geven. Het besluit was genomen: Arnhem blijft trolleystad.

Eigenlijk zijn die trolleybussen dus zo gek nog niet. Wat denk jij: lang leve de trolleybussen of toch maar overstappen op trams?

adv.