Deze Arnhemse modeontwerper gaat naar Parijs Fashionweek
Ontmoet David Paulus (33), een modeontwerper afgestudeerd in Fashion & Design aan het Rijnijssel in Arnhem. Regelmatig kun je genieten...
Sinds de Arnhemse Carmen veertien jaar is, ligt haar interesse bij mode en kleding. Dit groeide uit tot een succesvol Instagram-account en een gloednieuw modebedrijf: Chouette club.
Carmen Mattijssen (27) heeft sinds kort haar eigen modebedrijf: Chouette club. Zij is niet alleen de eigenaresse van dat bedrijf, ze is ook influencer op Instagram. Daar heeft zij nu ruim 19.000 volgers. “Ik hou ervan om op Instagram foto’s te plaatsen die ik tof vind. Ik doe op het moment echt wat ik leuk vind.”
“Ik ben ooit begonnen met bloggen voordat ik met Instagram begon”, vertelt Carmen. “Tijdens mijn middelbare schooltijd ontwikkelde ik een liefde voor kleding en mode en stond ik ook wel eens voor de camera van een amateurfotograaf. Ik ben toen op mijn zestiende benaderd door een modellenbureau maar ik merkte al gauw dat ik in modellenwerk niet mijn eigen creativiteit in kwijt kon.”
Instagram gebruikte Carmen in eerste instantie vooral om nieuwe blogposts te promoten. Maar uiteindelijk stopte ze met haar blog en richtte ze zich alleen op het foto’s plaatsen op Instagram. Niet zonder succes, ze krijgt samenwerkingen aangeboden en het aantal volgers blijft toenemen. “Ik omschrijf mijn stijl als stoer en vrouwelijk. Als je wilt opvallen als influencer is het belangrijk om een eigen stijl te hebben. Hier heb ik absoluut geen moeite mee, ik ben altijd helemaal mezelf.”
Carmen is net begonnen aan het eerste seizoen van haar modebedrijf: Chouette club. Naast dat ze SPH in Nijmegen heeft gestudeerd en in de zorg werkt, heeft ze een passie voor mode. “Deze passie heb ik kunnen uitwerken tot het ontwerpen en verkopen van mijn eigen kleding”, zegt Carmen enthousiast. “Ik weet precies wat ik wil, vandaar dat het goed bij me past dat ik de kleding helemaal zelf mag bedenken en ontwerpen.”
Inspiratie haalt Carmen uit Pinterest en andere online platforms, maar ook op straat en in bladen ziet ze wel eens dingen die haar inspireren.
De kleding die ze verkoopt is met zorg en passie ontworpen. Ze heeft onderzoek gedaan naar de fabriek waar ze haar kleding laat maken. Dit is uiteindelijk Turkije geworden. Ze vindt het belangrijk dat de werknemers goed betaald worden en de werkomstandigheden goed zijn. “In landen als China is dat niet controleerbaar, maar de fabriek die ik in Turkije heb uitgekozen wel. Het is een relatief kleine fabriek waar ik onlangs ook geweest ben. Ik weet hoe het er daar uitziet en hoe de kleding gemaakt wordt. Daarom is de kleding die ik verkoop relatief wat duurder.”
Achter haar bedrijf en de kleding die ze ontwerpt zit ook een missie. Chouette club staat voor het versterken van elkaar als vrouwen om dromen, doelen en leven op hun voorwaarden na te streven. Volgens Carmen gebeurt dat tegenwoordig te weinig in de mode-industrie en in de hele maatschappij. “Mijn missie is om vrouwen hun eigen keuzes in het leven te laten maken en niet afgeleid te worden door wat anderen denken. Dit heb ik zelf ook gedaan toen ik voor het eerst een blog begon. En nu heb ik een eigen modebedrijf!”
En klik hier voor haar webshop: Chouette club
Lees meer over mode:
In onze gids
Populaire rubrieken