Voor alle moeders: een momentje voor jezelf terwijl je aan je lichaam werkt

Aangeboden door Bewegingsstudio PureMotion 16 april 2019

Als iemand weet hoe ze jonge (bijna-)moeders in beweging krijgt en houdt, is het Keety Zoeten van bewegingspraktijk PureMotion. Als moeder én als oefentherapeut snapt ze namelijk precies waar moeders behoefte aan hebben. 

Voor en na de bevalling

Keety heeft de afgelopen jaren het aantal leden in haar sportstudio PureMotion zien verdubbelen. “En daar zitten veel jonge moeders bij. Ikzelf, oefentherapeut en moeder van een zoontje van drie, weet hoe belangrijk het is om voor, tijdens en na je zwangerschap te blijven bewegen. Ten eerste zodat je na de bevalling beter herstelt, maar ook om na de bevalling weer conditie en kracht op te bouwen.”

Toen Keety zwanger was van haar zoontje Kevin gaf ze tot vier weken voor haar bevalling nog pilates-, dansconditie- en yogalessen in haar studio. “Met kleine aanpassingen kon ik bij bijna alles nog gewoon meedoen. Daarnaast deed ik zelf thuis oefeningen om in beweging te blijven, vooral voor de doorbloeding en tegen kramp.”

Toegegeven, het is Keety’s werk om te sporten. “Ja, maar het punt is dat ik fit de bevalling inging. Daardoor herstelde ik heel snel. Drie maanden na de bevalling ben ik weer gaan lesgeven. Je hoeft echt geen sportdocent te zijn om lichamelijk sterk aan een bevalling te beginnen of om erna weer een conditie op te bouwen. En het geeft je alleen maar heel veel voordelen.”

Zo pak je de draad weer op

Goed, het voornemen is er. Maar in de praktijk is het, ergens tussen het zwanger zijn, de luiers, slapeloze nachten, je werk en je spoorloos verdwenen conditie, makkelijker gezegd dan gedaan. “Voor moeders die het lastig vinden om weer te beginnen, is het een goed idee om een vast moment in te plannen. Begin met een keer in de week op een vast tijdstip. En zie het als lekker een uurtje voor jezelf. Als jij door het sporten lekker in je vel zit en meer energie hebt, heeft dat ook zijn positieve weerslag op je gezin!”

Tussen alle bedrijven door een momentje voor jezelf dus. Maar ook een moment om met andere moeders in contact te komen en ongegeneerd ervaringen te delen. “Voor en na de les wordt er door de moeders altijd veel uitgewisseld, vrouwen komen hier ook voor het leuke contact. We drinken soms samen thee na een les en we gaan af en toe wandelen met de groep. Dat zijn altijd de momenten dat leuke gesprekken ontstaan.”

Dansen, pilates en yoga

Bij PureMotion kun je terecht voor lessen dansconditie, pilates en yoga. “Dansconditie verbetert op een leuke manier je uithoudingsvermogen en geeft weer beweegplezier. Pilates versterkt je rug, buik en bekkenbodemspieren. Dit is vooral belangrijk na de bevalling. En bij yoga gaat het om de combinatie van inspanning en ontspanning. In alle lessen werk je aan lichaamsbewustzijn en na afloop is je hoofd lekker leeg.”

Vind je het leuk om naast de les nog een stukje coaching te krijgen om ook thuis te oefenen? “Je kunt naast het abonnement in de studio sinds kort ook een online abonnement afsluiten met een programma dat je helemaal in je eigen tempo kan doen. Hierin zitten werkboeken, filmpjes en audio’s met als leidraad wat er elk seizoen in de natuur gebeurt; ‘bewegen op het ritme van de seizoenen’. Nog meer tijd voor jezelf!”

Proefles volgen

De lessen duren één uur per keer en kun je volgen op maandag- en woensdagavond en op vrijdag- en zaterdagochtend. Wil je een keer komen kijken? Je bent altijd welkom om een gratis proefles te komen volgen. Bekijk het lesrooster en neem contact op met Keety om een afspraak te maken!


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Bewegingsstudio PureMotion. Meer over Bewegingsstudio PureMotion ontdekken?

Bewegingsstudio PureMotion yoga

Vandaag gesloten

Lage Kamp 10, Apeldoorn

Bekijk meer:yoga

adv.