Willemijn van Villa Optica: ‘Mensen gaan gelukkig steeds vaker eerst naar de optometrist’

Aangeboden door Villa Optica 25 januari 2019

Wij gingen langs bij Willemijn Stam (47), eigenaar van Villa Optica in de Korenstraat, om te praten over haar optiekzaak, ontwikkelingen in de oogzorg en haar bijzondere tijd als optometrist op Haïti. 

Als Willemijn en haar man Gerben – beide optometrist en beide erg ondernemend – na een Villa Optica te hebben geopend in Duiven het plan oppakken om nóg een optiekzaak te openen, komen ze als snel in Apeldoorn uit. Hun oog valt op Wagenaar Optiek in de Korenstraat, dat in 2005 te koop komt te staan. “Marc Pothof, de toenmalige eigenaar, wilde er zelf graag blijven werken en had als voorwaarde dat het een zelfstandige optiekzaak bleef, geen keten. Er was nog geen optometrist in dienst en het pand kon wel een modernisering gebruiken, dus we konden er samen met Marc aan verder bouwen.”

Onder de nieuwe naam Villa Optica verandert Wagenaar Optiek in een optiekzaak met de nadruk op oogzorg. Met een team van opticiens én optometristen kunnen mensen nu niet alleen hun bril- of contactlenssterkte achterhalen, maar ook laten onderzoeken hoe het eigenlijk met de gezondheid van hun ogen is. En daar blijkt steeds meer behoefte aan.

Villa Optica
Foto: indebuurt.nl

Steeds meer kinderen bijziend

Een van de dingen waar Villa Optica zich namelijk in specialiseert, is oogzorg voor kinderen. De optiekzaak heeft hiervoor een zogenaamde orthoptist in dienst. “Steeds meer kinderen worden bijziend. Dit lijkt te komen doordat kinderen tegenwoordig lange tijd focussen op dichtbij. Op smartphones, iPads en studieboeken bijvoorbeeld. Het advies voor kinderen (tot 20 jaar) is om de 20-20-2 regel toe te passen. Na 20 minuten dichtbij kijken 20 seconden ver weg kijken. En iedere dag minstens 2 uur buiten zijn, inclusief pauzes en bijvoorbeeld wandelen of fietsen van en naar school.”

Bij Villa Optica is het team continu bezig met dit soort ontwikkelingen in de oogzorg. “Ook nachtlenzen en speciale daglenzen kunnen bijziendheid remmen, dus die meten we vaak aan. We willen met de ontwikkelingen binnen de oogzorg meegroeien, dus het hele team wordt continu bijgeschoold.”

Villa Optica
Foto: indebuurt.nl

Wachtlijsten in de oogzorg

“We hebben contact met huisartsen en oogartsen, en kunnen mensen direct doorverwijzen. Bovendien kunnen we veel oogonderzoeken hier uitvoeren. Toen we Villa Optica begonnen hebben we meteen besloten dat er veel meer meetruimtes moesten komen. Met deze oogonderzoeken onderscheiden we ons.”

Terwijl de wachttijden in het ziekenhuis oplopen vinden steeds meer mensen hun weg naar oogspecialisten buiten het ziekenhuis. Een goede ontwikkeling, volgens Willemijn, omdat samenwerking tussen artsen en optometristen de wachttijden flink kunnen drukken. “Mensen gaan steeds vaker eerst naar de optometrist. Met onze kennis en opleidingen kunnen we zonder wachtlijsten al heel wat oogonderzoeken uitvoeren, zonder dat je naar het ziekenhuis hoeft. Pas als een operatie nodig is hoef je een afspraak te maken bij een oogarts. Bovendien wordt de zorg steeds duurder. Als oogartsen zich focussen op complexe oogaandoeningen en oogoperaties en wij op de optometrie, zal de oogzorg beter en voordeliger worden.”

‘Je ogen zijn iets moois, je kijkt ermee naar de wereld’

Reis naar Haïti

Willemijn zet haar kennis ook graag in om mensen buiten Apeldoorn aan beter zicht te helpen. In 2017 en 2018 reisde ze met stichting Zienderogen af naar Haïti, waar oogzorg normaal gesproken voor het grootste deel van de mensen onbereikbaar is. Een team van vier oogartsen en drie optometristen zet zich elk jaar tien dagen lang in om in een tijdelijke meet- en operatiekamer in het plaatselijke ziekenhuis zoveel mogelijk ogen te bekijken en oogaandoeningen te behandelen.

“Mensen moeten soms een dag reizen op een ezeltje of de motor om het ziekenhuis te bereiken. Vervolgens moeten ze vaak nog een dag in de rij wachten voor we ze kunnen helpen. Dat betekent dat ze drie dagen niet kunnen werken, wat wel aangeeft hoeveel behoefte hieraan is.” (Tekst gaat verder onder de foto:)

Haiti Villa Optica
Foto: Willemijn Stam

Tweede leven voor je oude bril

Maar het levert soms ook grappige situaties op. Lachend: “Ongeveer de helft van de bevolking is analfabeet. Alleen het besef dat niet de ogen van de mensen, maar de letters op de leeskaart een probleem vormden kwam pas toen mensen zelfs de grootste letters niet konden lezen. Pas toen een lokale collega een kip tekende en er eindelijk een reactie kwam beseften we dat we ons testmateriaal moesten aanpassen.”

Uiteindelijk zag het team in tien dagen tijd 829 patiënten. Meer dan 400 daarvan gingen naar huis met een ‘nieuwe’ bril. Geen leesbril uiteraard, maar een ‘naaibril’. “Ik ben blij dat ik dit kan doen. Je ogen zijn iets moois, je kijkt ermee naar de wereld. Maar los daarvan kom ik ook thuis met nog meer ervaring. Je ziet op Haïti namelijk dingen die hier bijna niet meer voorkomen. Mensen die blind worden door staar bijvoorbeeld. Of mensen die geen bril dragen terwijl ze min 11 hebben.” Draag jij een bril? Gooi je oude exemplaar dan niet weg, maar lever hem in bij Villa Optica. Willemijn zorgt dat hij via Zienderogen ergens anders een tweede leven krijgt!

Villa Optica opticiens

Nu gesloten12:00 - 17:00 *

Korenstraat 27, Apeldoorn

Bekijk meer:opticiens

adv.