De modebewuste man komt bij het Apeldoornse Capital
Voor hun kleding gingen ze naar Amsterdam. Dat moet anders kunnen, dachten Thomas Talboom (28) en Jordy Noya (27). Ze...
Apeldoorn wordt over de hele wereld gepromoot. Niet door een promotiebureau, maar door een kledingmerk. Daniël Wegerif (30) en Issam Tazari (35) verkopen Il Bandito van Apeldoorn tot Australië. “Mensen hebben vaak geen idee dat ze met ‘Apeldoorn’ op hun trui rondlopen.”
“Il Bandito begon als project van Massimo Cantore, een vriend van mij”, vertelt Issam Tazari. “Bandito was zijn bijnaam, zo noemde de jongens uit de buurt hem, want het was een beetje een boefje…”, glimlacht Issam.
Massimo wilde graag een T-shirt op de markt brengen. Dat T-shirt was het begin van het merk Il Bandito. “In 2013 zijn wij met hem en nog een paar jongens om de tafel gaan zitten om het plan verder uit te werken”, vertellen Issam en Daniël Wegerif.
“In 2016 nam Massimo sneakerwinkel The Athlete’s Foot over en vanaf dat moment zijn wij met z’n tweeën verdergegaan met Il Bandito.”
Op zich geen onlogische stap voor de heren. “Mijn ouders zaten ‘in de kleding’ en mijn vader nog steeds”, zegt Daniël. Een modeontwerpersopleiding trok hem echter niet. “Ik was altijd erg geïnteresseerd in hoe het bedrijfstechnisch allemaal in zijn werk gaat. Ik heb ook small business en retail gestudeerd.” Issam studeert communicatie en doet dan ook vooral het promotiewerk voor Il Bandito. “Ik hou me bezig met de website bijhouden, Facebook, Instagram, fotoshoots regelen…”
De kleding ontwerpen de heren samen met diverse ontwerpers en vaak ook in samenwerking met diverse artiesten, zoals rapper Appa (later daarover meer). De kleding van Il Bandito zijn voornamelijk T-shirts en ‘hoodies’ (capuchon-truien, red.), allemaal typische ‘streetwear’, maar bijvoorbeeld ook zwembroeken. En natuurlijk vaak met een knipoog naar ‘boeven’, zoals kickbokser Badr Hari of de Netflix-serie Breaking Bad.
Over kickboksers gesproken; ze lopen maar wat graag in kleding van het Apeldoornse merk, zoals bijvoorbeeld Tyjani Beztati. Of voetballers, zoals Jetro Willems. Die poseren in een stoere hoodie op Instagram en zo brengen Daniël en Issam hun kleding bij vele potentiële doelgroepen onder de aandacht.
Ook onze eigen Apeldoorse rapper Dani is fan, hij draagt regelmatig shirts of truien van het merk. Net als Dani willen Daniël en Issam laten zien Apeldoorns te zijn en dat doen ze door de eerste naam waaronder Apeldoorn bekend was op hun kleding te drukken; Villa Ut Marca Appoldro. “Mensen van over de hele wereld bestellen truien en shirts met deze opdruk erop, vaak geen idee hebbend wat het betekent”, glimlacht Daniël.
De hele wereld? Nou ja, best wel. “Mensen bestellen vanuit Afrika en Australië, maar ook veel vanuit Frankrijk en Duitsland”, weet Issam. “Door onze webshop veel te sponsoren op Facebook, hebben we die mensen bereikt.”
En die mensen zijn niet alleen maar stoere straatjongens. “Onze kleding wordt ook veel gedragen door vrouwen”, zegt Daniël. “Op onze nieuwe website zullen we dit duidelijker maken door ook vrouwen de kleding te laten tonen. Het is uniseks kleding en uiteindelijk zijn het ook de vrouwen die gemiddeld vaker kleding kopen”, lacht hij. Daarnaast heeft Il Bandito ook diverse shirts voor kinderen.
‘Het is uniseks kleding en uiteindelijk zijn het ook de vrouwen die gemiddeld vaker kleding kopen’
Op de vraag of de heren hun kleding niet fysiek willen verkopen, antwoordt Daniël: “We hebben in 2015 voor een half jaar een pop-up winkel aan de Korenstraat gehad en ook lag onze kleding een tijdje bij een winkel in Arnhem en ik sluit niet uit dat we zoiets nog eens gaan doen. Maar een webshop én een winkel is best druk. Misschien is het een idee voor de toekomst om pop-up winkels in verschillende steden te openen, om zo zichtbaarder te worden.”
Voor nu staat eerst een ander bijzonder project op stapel: een samenwerking met de Amsterdamse rapper Appa (Rachid El Ghazaoui), die bezig is zelf een voedselbank te zijn door mensen en bedrijven te verenigen en voedsel te laten doneren.
“Wij hebben samen met hem een kledinglijn ontworpen met daarop symbolen die aansluiten op zijn muziek. Een gedeelte van de opbrengst van die lijn (een cap, jasje en T-shirt, Issam draagt de cap en Daniël het jasje op de foto’s, red.) gaat naar zijn voedselbank. “We hopen de kledinglijn binnen een maand uit te brengen”, zegt Daniël.
En qua kledingontwerpen, zal Il Bandito bijvoorbeeld ooit een roze shirt verkopen? De mannen lachen. “Vroeger zei ik ‘dat zou ik echt nooit doen’, maar daar ben ik van teruggekomen, want je weet nooit wat mode wordt”, zegt Daniël. “We zijn wel van het experimenten, zoals met tie dye bijvoorbeeld. Belangrijk is dat het bij ons past.”
Ken jij een Apeldoornse ondernemer met een leuk verhaal? Laat het ons weten via [email protected].
In onze gids
Populaire rubrieken