Snoepspecialist met pensioen: ‘Candy Kees’-tijdperk is voorbij

Door Natalie Polman 11 januari 2019

“Dit had de marktmeester nog nooit meegemaakt. Zoveel kinderen in de rij voor een kraam.” Treffend voor ‘Candy Kees’, de door kinderen geliefde marktkraam van Kees Maas.

Alle Apeldoornse kinderen kennen hem: ‘Candy Kees’. Ruim 14 jaar lang voorzag Candy Kees Apeldoorn van wel 500 soorten snoep. Eind december verkocht ‘Candy Kees’ zijn laatste snoepjes.

“De eerste plek in Apeldoorn waar ik vele jaren met plezier heb gestaan, was winkelcentrum de Maat. Even daarna werd ik ingeloot op winkelcentrum ’t Fort en toen er op het Ordenplein een markt kwam, werd ik daar ook ingeloot. Op het Ordenplein bleef ik als enige kraam over, als de kleinste markt van Nederland.”

Handelsgeest

Kees is een markthandelaar in hart en nieren en al vroeg werd zijn handelsgeest geprikkeld. ,,Op 15-jarige leeftijd begon ik met de melkwijk van mijn vader, die ik later heb overgenomen. Toen de huren in het westen duurder werden, heb ik een melkwijk, met winkel in Apeldoorn over kunnen nemen. Dit liep helemaal niet. Toen zijn we de groentewinkel gestart aan de Frans van Mierisstraat en dat liep als een tierelier.

‘Als ‘Candy Kees’ het niet heeft, dan hoef je niet verder te zoeken’

Tot er na 17 jaar steeds meer concurrentie kwam. Een aantal jaar werkte ik bij de post, maar het bleef toch kriebelen. In februari 2005 heb ik de stap genomen om als ‘Candy Kees’ met de snoepkraam te beginnen. Ik hou zelf ontzettend veel van snoep en ja, er moet wel een kwaliteitscontrole gedaan worden.”

Vlaggetjes en ballonnen

De kraam was een groeiend succes, met een niet zo’n vliegende start. ,,Verschillende keren ben ik gewisseld van locatie. De allereerste kraamdag was in Ermelo. Met vlaggetjes en ballonnen was de kraam versierd, maar wat gebeurde er? Helemaal niets, geen klanten, alleen wat bekenden. Nu met 14 jaar ervaring weet ik dat het wel drie maanden duurt voordat je weet of je op een goede plek staat. Een goede plek, een specialist zijn met een groot assortiment, dat was de bron van mijn succes.”

Iedere week ging Kees naar zijn leverancier om snoep in te kopen, met elke week drie nieuwe producten. ,,Het zien en voelen van de producten geeft de beste beleving. Zo werkt het ook voor de kinderen aan de kraam. Ik verdiepte me in het product en voordat het elders in het land gedaan werd, kwam ik met de snoepinfo. Samen met de leverancier hebben we zelf uitgevonden hoe we het werken met gelatine-, gluten-, suikervrije producten toe konden passen in de snoepkraam. Van klanten hoorde ik wel eens: als ‘Candy Kees’ het niet heeft, dan hoef je niet verder te zoeken.”

Bijna nooit gezeur

Kees werkte zes dagen per week en 15 uur per dag en de laatste tijd drie dagen per week. ,,Ik kijk terug op 51 jaar werkplezier en veel leuke dingen die ik heb meegemaakt. Het was geen weelde, maar wel altijd gezelligheid en bijna nooit gezeur. Maar nu is het echt klaar. Mijn hoofd wil wel, maar mijn lijf kan het niet meer. Slecht weer en ’s morgens om half vijf mijn bed uit ga ik dan ook niet missen, maar de klanten, groot en klein, des te meer.”

Dit verhaal is geschreven door Liselotte Schippers en komt uit het Apeldoorns Stadsblad.

Ondernemer Uitgelicht

Ken jij een Apeldoornse ondernemer met een leuk verhaal? Laat het ons weten via [email protected].

Horeca en Wijn Advies NL

Vinoloog Martin: ‘Steeds meer mensen drinken wijn, maar de meesten hebben geen idee wat ze drinken’

Martin van den Brink (51) is register vinoloog en heeft met zijn bedrijf Horeca & Wijn Advies NL de ...

Paul van Het Perzisch Tapijtenhuis: ‘Jongere mensen vinden de kleden van opa en oma mooi’

Het Perzisch Tapijtenhuis is in een nieuw jasje gestoken. Vandaag is de officiële heropening. Tijd o...

adv.