Ron van Eetcafé Bob: ‘Bob houdt van lekker eten en drinken, dus iedereen kan Bob zijn’

Door Natalie Polman 7 december 2018
Het kernteam van Eetcafé Bob. V.l.n.r.: Kok Bas te Hennepe, eigenaar Ron Heij en bedrijfsleider Stefan van Burik. foto indebuurt

Acht maanden zijn ze pas bezig, de mensen achter Eetcafé Bob. En het loopt boven verwachting goed. We praten met eigenaar Ron Heij over gezellige drukte, lekker eten en Bob.

“We hebben nu al de omzet- en bezoekcijfers overtroffen die we aan het einde van dit jaar wilden halen. We hoopten het natuurlijk wel, maar ik kan geen koffiedik kijken. Dus dit is heel mooi”, zegt Ron.

“Tijdens de zomer kregen we dan ook een flinke boost, mede dankzij de restaurantactie van de Albert Heijn – voor een gratis tweede driegangenmenu, red.. “Het mooie was dat mensen met een spaarkaart bij ons gewoon konden kiezen van de hele menukaart en zo de kaart konden leren kennen.”

Bob’s Vangst

Eetcafé Bob werd begin mei dit jaar geopend door Ron en Stefan van Burik, die bedrijfsleider en tevens gastheer is. Chef-kok Bas Hennepe bereidt de gerechten, van de populaire tournedos tot Bob’s Vangst, een wekelijks wisselend visgerecht.

‘We hebben een jong team, waar we heel trots op zijn’

“Wat heeft Bob nu weer aan zijn hengeltje hangen”, staat er met een knipoog op de kaart. “Dat vinden de mensen altijd leuk om te vragen”, grijnst Ron.

Wie is Bob?

Leuk allemaal, maar wie is Bob? “Mijn vrouw kwam ineens met de naam en die hebben we aangehouden”, want het is een makkelijk te onthouden naam die goed klinkt. Gasten vragen nagenoeg dagelijks aan mij of aan Stefan of wij Bob zijn. Dan antwoorden we ‘hou je van lekker eten en van lekker drinken? Dan ben jij Bob!’ Iedereen kan Bob zijn.” Of zoals Ron eerder aan ons vertelde; “Bob is een een joviale en gezellige bourgondiër”.

Groei

Bob is in iets meer dan een halfjaar uitgegroeid tot een flinke kerel. “We hebben momenteel een 8,7 op Iens – beoordelingswebsite voor restaurants, red. – en dat op basis van meer dan driehonderd recensies”, vertelt Ron. “Daar zijn we heel blij mee en trots op. Dat zoveel mensen de moeite hebben genomen hun positieve waardering te delen, is ook echt geweldig. Want als je niet tevreden bent, doe je dat over het algemeen toch sneller.”

foto's indebuurt

Toch zorgde de snelle groei ook voor wat knelpunten. “Bijvoorbeeld tijdens Roots in the Woods. Op de zondagavond hadden we één extra persoon ingezet, maar dat bleek niet toereikend. Waar we normaal zo’n vijftig mensen op dezelfde tijd hebben zitten, zaten er nu ineens tachtig. Dat resulteerde in een zodanige drukte dat mensen veel te lang moesten wachten.”

De negatieve recensies van gasten die over dat lange wachten niet te spreken waren, hebben Ron en zijn team open benaderd. “We hebben ze die avond, maar ook online onze excuses aangeboden. We willen leren van onze fouten en ook laten zien dat we dat hoge cijfer waard zijn.

We zorgen nu dat we de gasten wat meer spreiden over de avond, zodat we een avond met honderd gasten makkelijker kunnen draaien.”

Nachtkaart

Lekker, zo’n stukje vlees, vis of vegetarische lasagne, maar sinds kort kun je ook terecht bij Bob voor een nachtkaart. Met nacho’s en bitterballen, maar óók een hotdog, saté of grote bal gehakt – van meer dan 300 gram! – eventueel mét friet. “Voor iedereen die tussen tien uur ’s avonds en twee uur ’s nachts rustig wil zitten met een borrel”.

Voor de borrelaars en mensen die een hapje willen eten, komen er binnenkort hoge borreltafels met comfortabele barstoelen en wordt de bar aangepast, die krijgt meer een U-vorm”, zegt Ron.

‘We willen laten zien dat we dat hoge cijfer waard zijn’

“Ook willen we in de toekomst ongeveer eens per maand een band, zanger of zangeres neerzetten om de sfeer te verhogen. Maar dan wel als achtergrondmuziek.

Op de bovenverdieping hebben we veel ruimte, dus daar willen we een zaal creëren voor private dining en eventueel vergaderingen en proeverijen.”

Blije gasten

Maar eerst even zo doorgaan als nu. “De loop zit er nu echt goed in. En we hebben een jong team, waar we heel trots op zijn. Zoals de jongelui van 16 en 17 in de keuken die echt willen leren en gemotiveerd zijn om te werken in de horeca. Het als meer zien dan gewoon een bijbaantje.”

Het belang van de gasten staat natuurlijk altijd voorop en dat botst weleens. Want Bas wil zijn gerechten helemaal goed uit de keuken laten komen en Stefan wil dat de gasten hun gerecht zo snel mogelijk hebben. Maar aan het einde van de avond proosten we op een gezellige avond met vele blije gasten. En daar gaat het om.”

Ondernemer Uitgelicht

Ken jij een Apeldoornse ondernemer met een leuk verhaal? Laat het ons weten via [email protected].

Lees ook:

Richard Gabriël van Retulp: ‘Voorkomen is beter dan recyclen’

Richard Gabriël (49) is oprichter van Retulp, een Apeldoorns bedrijf dat stijlvolle en duurzame drin...
paviljoen amalia

Jeannette van pannenkoekenrestaurant Paviljoen Amalia: ‘Ik hou van mijn klanten’

Ze weet het nog precies: op 1 november 1997 opende Pannenkoekenrestaurant Brinkpark - tegenwoordig P...

Eetcafé Bob

eetcafés

Vandaag gesloten

Hoofdstraat 204, Apeldoorn

Bekijk meer:eetcafés

adv.