Robbert van ICTStart: ‘Ik heb al te vaak meegemaakt dat mensen gehackt zijn’

Aangeboden door ICTStart 19 april 2019

Geef toe, er is bijna niks angstaanjagender dan een computer of telefoon die crasht, foto’s en documenten die verloren gaan en een slecht wifisignaal. Gelukkig is daar Apeldoorner Robbert Gelissen van ICTStart. Vol enthousiasme, ervaring en advies helpt hij mensen weer op weg.

Robberts expertise ligt sinds een jaar of vijftien in het oplossen van computerproblemen, hoe groot of klein ze ook zijn. Maar het oplossen van problemen, dat zat er eigenlijk altijd al in. “Mijn vader had een garagebedrijf, dat heeft me voor het eerst nieuwsgierig gemaakt naar electro en techniek. Ik liep als jongetje al met gereedschap rond in huis, dat is eigenlijk nooit gestopt. Als ik niet aan het werk ben zoek ik uit hoe andere dingen werken. Ik heb mijn eigen motor bijvoorbeeld uit elkaar gehaald en gerepareerd.”

Avontuur in Singapore

Toen Robbert vanaf 2003 in Nederland bezig was naam op te bouwen met zijn IT-bedrijf Gelissen Computers, kreeg zijn vrouw Susan in 2008 de bijzondere kans om in Singapore te gaan werken. “Ik zag voor mezelf de mogelijkheid om zelfstandig te werken daar en we besloten om het avontuur aan te gaan.” Lachend: “Alleen bleek Gelissen Computers niet helemaal de beste naam in Singapore, dus ging ik verder onder de naam ICTStart.”

“Mijn telefoon gaat ook op vakantie mee”

Terug naar Nederland

Wat een project van een jaar of twee moest zijn, werd uiteindelijk een avontuur van bijna tien jaar! “Het beviel ons zo goed, dat we zijn gebleven. De cultuur in Singapore is fijn, het is een smeltkroes van internationale identiteiten. Het is er standaard 34 graden, en je kunt er letterlijk álles eten wat je wil. Echt super! Werken met Singaporezen is bijzonder. Het is vluchtiger. Afspraken moet je dubbel bevestigen, anders weet je niet zeker of je klant er wel zal zijn. Een gemiste oproep wil je meteen terugbellen, anders zijn ze naar je concurrent. Dat houdt je alert.”

Maar Nederland lonkt toch ook weer. “Een jaar geleden zijn we in Apeldoorn komen wonen. Daar hebben we echt met overtuiging voor gekozen. Omdat dat voor ons goed aanvoelt. Vriendelijke mensen, ondernemend, een goede balans tussen natuur en stad en het ligt erg centraal in Nederland. We zijn blij dat we in Apeldoorn zijn gaan wonen.”

ICTStart Robbert Gelissen
Foto: indebuurt.nl

Verloren foto’s, slechte wifi

Robbert kan inmiddels zeggen dat hij bij grote internationale bedrijven een IT-infrastructuur heeft aangelegd, belangrijke problemen heeft opgelost en toekomstige IT-rampen heeft voorkomen. Maar ook voor ons – mensen die gewoon thuis koffie over hun laptop gooien, maandelijks hun telefoon in de wc laten vallen en veilig willen internetbankieren – is hij bereikbaar.

“Bijvoorbeeld als er foto’s of documenten weg zijn. Wat veel mensen niet weten is dat er, zelfs als de computer of laptop zelf stuk is, nog veel data terug te halen valt. Hoe verbeter je je wifisignaal in huis, hoe beveilig je je laptop, waarom zou je met VPN moeten werken, wat is het nut van een firewall? Sowieso zijn er veel dingen die mensen niet weten over veilig computergebruik. Ik heb helaas al te vaak meegemaakt dat mensen gehackt zijn. Een groot deel van mijn werk is dus ook het geven van advies. Hoe voorkom je dit in de toekomst?”

Door zijn brede interesse in alles technisch en een enorm enthousiasme om mensen uit de brand te helpen kan Robbert heel veel mensen weer op weg helpen op het gebied van IT. “Maar ook met alle andere apparaten die programmeerbaar zijn kan ik uit de voeten. Zoals een televisie, stofzuiger, robotmaaier en Apple TV.”

Geen paniek!

“Als er ergens paniek is, bijvoorbeeld omdat de server eruit ligt, dan geeft het vaak al rust dat mensen iemand aan de lijn hebben die kan helpen.” Daarom kun je Robbert altijd bereiken. “Mijn telefoon gaat ook op vakantie mee. Zelfs op de motor heb ik mijn speaker in.”

Beeld je de opluchting even in als de paniek wegebt en je trouwfoto’s of scriptie toch niet zo verloren blijken als je vreesde. “Het is echt super gaaf om die frustratie van mensen om te zetten naar positieve feedback als alles uiteindelijk weer werkt. Je kunt mensen weer blij maken, dat is het leuke aan mijn vak. En ik kom op heel veel verschillende plaatsen en bij veel mensen, of het nu bedrijven zijn of particuliere klanten. Dat wil ik nog lang blijven doen!”


Deze bijdrage wordt je aangeboden door ICTStart. Meer over ICTStart ontdekken?

ICTStart dienstverlening

Nu openHele dag

, Apeldoorn

Bekijk meer:dienstverlening

adv.