Joops – gevaarlijk lekkere likeur van Apeldoornse bodem

Door Anne Sophie Schotman 3 mei 2017

Je kent hem wel: de marktkoopman die op zaterdag luid schreeuwend zijn waren aanprijst. Indebuurt geeft een Apeldoornse ondernemer elke week de ruimte om te vertellen over zijn of haar mooiste of meest bijzondere product, maar dan met minder lawaai. Deze week gingen we langs bij Joop de Braak (56) van Bottles & Barrels. Hij ontwikkelde zijn eigen romige likeurlijn Joops.

Wat is Joops?

“Joops is een drankenlijn, ontwikkeld voor genieters, met een hele goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik wilde een romige likeurlijn met een bepaalde gelaagdheid creëren. Het moest een vol mondgevoel geven, zodat de smaak niet hap, slik, weg is.”

En wat is het  geheim?

“Joops is nu verkrijgbaar in twee smaken; ‘Funky Chocolate’ en ‘Creamy Gin’. De chocoladelikeur is een bestaand recept dat ik heb verbeterd. Daarvoor heb ik een recept ontwikkeld met extra veel Callebautchocolade uit België, extra veel verse room en alcohol. Callebautchocolade is het soort chocola dat patissiers in België ook gebruiken.”

Joops funky Chocolate Joops Creamy Gin

Foto: Bottles & Barrels

“De ‘Creamy Gin’ is een uniek recept. Het bestaat uit gin en verse room en is heerlijk fris en romig. Beide likeuren hebben een alcoholpercentage van 15%. Het recept komt dus uit Apeldoorn, de drank zelf wordt door een Belgische distillateur gemaakt.”

Je staat goed op de poster

“Ik ben met mijn vrouw Inge gaan brainstormen over de marketing. Daarbij had ik het iconische sfeerbeeld van Al Pacino in The Godfather in mijn hoofd, je weet wel, waarin hij in die stoel zit. Maar om Al Pacino nou wéér te vragen voor een fotoshoot… We moesten dus op zoek naar een andere knappe man. Ik bleek erg geschikt.” We kunnen niet anders dan dat beamen.

Joops Henri Faber
Foto: © Henry Faber Photography

“Inge kwam met de naam Joops. Eigenlijk dachten we beide in eerste instantie ‘dat wordt niks’, maar het viel juist goed in de aarde bij ons testpanel.” De proefpersonen die Joops als eerste mochten proeven noemden het allemaal ‘gevaarlijk lekker’. “Zo kwam ik op de slogan ‘dangerously delicious’.” Dat klinkt allemaal goed, maar is het ook lekker? Joop schenkt van beide likeuren iets voor ons in.

Dit is fantastisch!

Lachend: “Ja hè, het is iets waar je van blijft drinken. En dat is gevaarlijk want je vergeet snel dat er wel 15% alcohol in zit. Leuk om nog te noemen is trouwens dat er verschillende Apeldoornse ondernemers mee hebben gewerkt aan de geboorte van Joops. Fotograaf Henry Faber maakte de foto’s, Creating Heroes ontwikkelde onder andere de banners en het etiket.”

Is Joops nu af?

“Ik ben bezig met het ontwikkelen van nieuwe smaken. Zo is ‘Jazzy Gin’, een fruitige ginlikeur, nu al in de maak en heb ik nog veel nieuwe ideeën. Ook gaan we de likeuren straks in verschillende hoeveelheden aanbieden, zodat mensen ook een klein flesje kunnen kopen.”

Een fles Joops kost €21,95 (500 ml) en is verkrijgbaar bij Joop’s slijterij Bottles & Barrels.


Meer over Bottles & Barrels ontdekken?

Bottles & Barrels slijterijen

Op aanvraag

Molenstraat-Centrum 1, Apeldoorn

Bekijk meer:slijterijen

adv.