Apeldoornse veteraan Edwin de Wolf schittert in landelijke campagne van de Nederlandse Loterij

Door Natalie Polman 10 juli 2019

Als militair verloor Apeldoorner Edwin de Wolf zijn linkerbeen, tegenwoordig is hij fanatiek wielrenner en mountainbiker. Zijn verhaal staat centraal in de nieuwe campagne van de Nederlandse Loterij.

Edwin de Wolf begon zijn carrière als militair in 1990 op de Koninklijke Militaire School. Na zijn opleiding zat hij als groepscommandant bij verschillende eenheden. Tijdens een missie in voormalig Joegoslavië stapte Edwin op een landmijn. Hierdoor raakte hij zowel tijdelijk zijn gezichtsvermogen als gehoor kwijt en raakte zijn linkerbeen onherstelbaar beschadigd.

Van dieptepunt naar hoogtepunt

Na het ongeluk begon een lange periode van revalidatie. Vastbesloten om te herstellen zocht Edwin direct een nieuwe motivatie. Zijn motivatie in die eerste tijd was jongens uit zijn groep die thuiskwamen van een missie ‘lopend’ te ontvangen. “Ik vertikte het hen te ontvangen in een rolstoel. En dat is me gelukt,” zegt Edwin. Later in zijn revalidatie maakte hij kennis met de fiets. De racefiets maakte hem fitter en sterker en gaf hem een nieuwe ambitie, de Invictus Games.

Invictus games

Edwin werd steeds fanatieker met wielrennen en mountainbiken, waarbij hij trapt met één been. Zijn beperking werd zijn kracht: inmiddels was hij para-wielrenner op het Invictus topniveau. Edwin nam als wielrenner deel aan de Invictus Games, de Olympische Spelen voor gewonde, zieke en chronisch geblesseerde oorlogsveteranen. In Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018) wist hij vier bronzen medailles te behalen.

Campagne Nederlandse Loterij

De campagne van Nederlandse Loterij vertelt het eerste verhaal uit een serie waarin mensen, die ondanks het bereiken van een dieptepunt, hun kans hebben gepakt en voor een nieuw hoogtepunt in hun leven zijn gegaan. Zoals Edwin dus.

De video waarin hij hoofdpersoon is, laat zien hoe de spelers van de kansspelen van Nederlandse Loterij via de jaarlijkse afdracht aan de sport, goede doelen en maatschappij bijdragen aan deze overwinning. Dit doet de loterij door een het vfonds te steunen, een fonds dat investeert in veteranenzorg. Het afgelopen jaar heeft Nederlandse Loterij een bedrag van €353.000 mogen afdragen aan het vfonds.

Vanaf vandaag wordt de nieuwe commercial op televisie en op verschillende social mediakanalen getoond.

adv.