Alinda Wit: “Ik wist alles van babyvoeding, maar wat speelgoed betreft voelde ik me behoorlijk hulpeloos”

Alinda Wit

Tijdens haar zoektocht naar educatief speelgoed voor haar jongste dochter besefte Alinda dat er een groot gapend gat zat in de Nederlandse speelgoedmarkt. Zonde! Daarom besloot ze de stoute schoenen aan te trekken en de founders van het Amerikaanse educatieve speelgoedmerk Lovevery te ‘stalken’. “Ik móest dit naar Europa halen.” Nu is ze sinds een jaar managing director van Lovevery Europe.

De eerste 1000 dagen

Als hoofd strategie voor voedingsmiddelenbedrijf Danone (wereldwijd) wist Alinda Wit als geen ander dat de eerste 1000 dagen van een kind ontzettend belangrijk zijn. Dit is namelijk de periode waarin 85% van de hersenen van een kind worden gevormd. Bij haar toenmalige werkgever werd dat logischerwijs vertaald in voeding, maar ook op het gebied van spelen en leren zijn die eerste 1000 dagen minstens zo belangrijk. Tijdens haar zwangerschapsverlof van haar tweede dochter besefte ze dan ook dat ze die vertaling richting voeding wel eigen had gemaakt, maar in de richting van spelen en leren voelde ze zich eigenlijk nog behoorlijk hulpeloos.

Hersenontwikkeling

“Ik wilde graag weten hoe ik het spelen en leren kon ontwikkelen en stimuleren, zonder duizend boeken te moeten uitpluizen en allerlei activiteiten moest ontplooien. Daarnaast merkte ik dat alles in de speelgoedwinkel per merk gecategoriseerd is en niet per ontwikkelingsgebied. Ook waren de leeftijdscategorieën met van die 0+, 1+ en 2+ labels veel te breed, terwijl er per specifieke fase eigenlijk maar weinig educatief speelgoed te verkrijgen is. Toen dacht ik bij mijzelf: er moet toch iets zijn waarmee je de hersenontwikkeling van een kind op een laagdrempelige manier stimuleert?!”

Geen reactie

Na een online zoektocht kwam Alinda Lovevery tegen, een educatief en duurzaam speelgoedmerk geïnspireerd door Montessori. Hoewel ze direct enthousiast was, bleek het helaas alleen in de VS te verkrijgen. Maar bij Alinda betekent dit echt niet dat ze het hierbij laat zitten. “Dit móést ik naar Nederland halen. Of eigenlijk naar heel Europa!” Ze besloot de twee oprichters te mailen om ze te vertellen dat ze in hun product geloofde en het graag in Europa op de markt wilde zetten. “Uiteraard ging dit niet over één nacht ijs. Sterker nog, ik kreeg eigenlijk helemaal geen reactie op mijn e-mail.”

Via-via

Totdat ze maanden later voor haar werk met iemand in contact kwam die op LinkedIn een connectie had met Jessica, één van de twee founders van Lovevery. Dit was haar kans, besefte ze. “Ik moest dit gewoon via-via spelen. En dat is uiteindelijk gelukt. Jessica en ik bleken allebei exact dezelfde behoeftes voor onze kinderen te hebben, dus we begrepen elkaar goed. Na het schrijven van een businessplan heb ik mijn baan bij Danone opgezegd en heb in het voorjaar van 2020 Lovevery in Nederland opgezet. Nu een jaar later bestaan we al uit een team van 10 werknemers!”

Tekst gaat door onder de afbeelding >

 Beeld: Emmily van Oeveren
Beeld:  Emmily van Oeveren

Kopiëren of de handen ineenslaan

“Uiteraard had ik het concept ook als een soort copycat kunnen kopiëren en het zelf op de Europese markt kunnen zetten, zoals bij wel meer concepten gebeurt. Maar daar voelde ik me simpelweg niet goed bij. Ik geloofde echt in dit merk en wilde liever de handen ineenslaan. Daarnaast hebben er zulke grote namen in Lovevery geïnvesteerd, waaronder Google Ventures. Dat geeft je natuurlijk een enorme voorsprong, in plaats van dat je dit allemaal zelf nog moet uitzoeken en erin moet investeren.”

Veel meer dan alleen speelgoed

Maar waar verschilt Lovevery dan in, vergeleken met andere speelgoedmerken? “We zijn eigenlijk veel meer dan alleen speelgoed. We focussen ons echt op de ontwikkeling die de eerste 1000 dagen zo belangrijk is. Per product zijn we dan ook ruim 1,5 jaar bezig met de ontwikkeling, het maken van prototypes en het testen bij gezinnen. Het zijn ook niet zomaar Paw Patrol poppetjes die een geluidje maken zodra je erop drukt, maar kinderen leren en ontdekken er continu nieuwe dingen mee én ze blijven er geboeid door.”

Gezichtsuitdrukking

“Ik zal bijvoorbeeld nooit de gezichtsuitdrukking van mijn dochter vergeten toen ze de zogenoemde ‘ballen van tegenstelling’ voor het eerst ontdekte. Deze ballen ogen identiek, maar één is zwaar en de ander licht. Met als gevolg dat de ene bijvoorbeeld drijft en de ander niet, of dat de ene makkelijk over de grond rolt en de ander niet. Het is écht fascinerend om te zien hoe kinderen hierop reageren en zich hierdoor verder ontwikkelen.”

Tekst gaat door onder de afbeelding >

Speelkits van Lovevery
Beeld:  Emmily van Oeveren

Contact met de ouders

Maar los van het product zelf, verschilt Lovevery ook op een ander belangrijk vlak: het contact met de ouders. “We zijn eigenlijk meer een platform dan een webshop. We communiceren met de ouders door middel van blogs, e-mails en social media, omdat we echt met ze in contact willen staan. Om te zorgen dat ze zekerder zijn van de beste start van hun kind, maar ook om ze te leren hoe je als ouders het spel kunt begeleiden en welke woorden je kunt gebruiken. Dit contact met de ouders is overigens ook een van de redenen waarom we onze producten alleen zelf verkopen en niet in fysieke winkels.”

Minder overdaad

Buiten het leerzame aspect zorgt Lovevery ook nog eens voor meer overzicht in huis. “Eerst hadden we thuis ook gewoon van die manden staan met honderd verschillende soorten speelgoed, waarbij ik zelf als moeder al door de bomen het bos niet meer zag. Maar als ík dat al niet zie, laat staan een kind van 1 of 2 jaar. Tegenwoordig hebben we een Montessori speeltafel waar acht items op staan, waar onze kinderen zelf uit kunnen kiezen. En hoewel dit voor veel minder overdaad zorgt, is het spel ondanks dat veel rijker dan die volle mand speelgoed. Daarnaast brengt het enorm veel rust in huis, en dat is toch ook wel heel fijn.”

Tekst gaat door onder de afbeelding >

Speelgoed van Lovevery
Beeld:  Emmily van Oeveren

Toekomstplannen

Nu het speelgoedmerk up and running is in Nederland wil dat nog niet zeggen dat ze klaar zijn. Er staan namelijk nog veel meer mooie plannen op de agenda. Een belangrijk punt hierbij is het uitbreiden van het duurzame aspect. Wat betreft de productontwikkeling en de levensduur van het speelgoed zit dat al goed, maar een andere toekomstdroom is het opzetten van een eigen tweedehands verkoopplatform. “Zo kunnen onze producten écht eindeloos meegaan en kan het speelgoed een tweede, derde en vierde leven krijgen bij andere kindjes. Al heeft dat nog wat voeten in de aarde, want de Europese regelgeving is hier heel streng op.”

Maar eerst hebben we de lancering van de Speelkits op agenda gezet. “Dinsdag 31 augustus lanceerden we een abonnementsvorm waarbij je bij elke nieuwe ontwikkelingsfase van je kind bijpassend speelgoed ontvangt. In Amerika was dit er al, maar nu is dit ook eindelijk in Nederland beschikbaar.”

Lees ook:

Meer in deze categorie

Bedrijvigheid

Ga naar “Op de fiets naar je werk! 6 x de nieuwste vacatures in Amsterdam”

Op de fiets naar je werk! 6 x de nieuwste vacatures in Amsterdam

Kinkerstraat scholen fietsroutes
Ga naar “Deze horecazaken in Amsterdam gaan niet controleren op de coronapas”

Deze horecazaken in Amsterdam gaan niet controleren op de coronapas

niet controleren coronapas
Ga naar “Horecamakelaars geven prijs: ‘Nu is hét moment om je Amsterdamse horecazaak te verkopen’”

Horecamakelaars geven prijs: ‘Nu is hét moment om je Amsterdamse horecazaak te verkopen’

Aangeboden door Klaassen Horecamakelaardij BV

Horeca verkopen

In onze gids

Ga naar “Kanteen25”

Kanteen25

  • Kattenburgerstraat 5 Marineterrein, Gebouw 025
  • Restaurants en horeca
  • Gesloten
Kanteen25

Nu gesloten

Ga naar “Vuurtoreneiland”

Vuurtoreneiland

  • Restaurants en horeca
  • Gesloten
Ga naar “Hangar”

Hangar

  • Aambeeldstraat 36
  • Restaurants en horeca
  • Gesloten

Nu gesloten

Aanbiedingen

Ga naar “Uw Amsterdamse horecabedrijf verkopen? Doe de gratis waardebepaling”

Uw Amsterdamse horecabedrijf verkopen? Doe de gratis waardebepaling

  • Klaassen Horecamakelaardij BV
  • Geldig t/m 31 oktober 2021
Horeca verkopen
Ga naar “Flairbroek** M t/m XL Keuze uit diverse leuke printjes. van € 17,50 voor € 9,99”

Flairbroek** M t/m XL Keuze uit diverse leuke printjes. van € 17,50 voor € 9,99

  • Kruidvat
  • Geldig t/m 10 oktober 2021
Ga naar “Spa Exclusives adventskalender € 9,95”

Spa Exclusives adventskalender € 9,95

  • Action
  • Geldig t/m 28 september 2021
Ga naar “AH Komkommer, courgette en ijsbergsla € 1,00”

AH Komkommer, courgette en ijsbergsla € 1,00

  • Albert Heijn
  • Geldig t/m 3 oktober 2021
Ga naar “ALLE Comfort dekbedovertrekken van € 21,99 voor € 13,19”

ALLE Comfort dekbedovertrekken van € 21,99 voor € 13,19

  • Leen Bakker
  • Geldig t/m 3 oktober 2021

Vacatures

Ga naar “Jongerenwerker Amsterdam Zuid”

Jongerenwerker Amsterdam Zuid

  • Stichting Combiwel Buurtwerk
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “Winkelmedewerker Jamin Amsterdam centrum”

Winkelmedewerker Jamin Amsterdam centrum

  • Jamin – Damrak
  • Parttime
Ga naar “Docent Nederlands, ROC van Amsterdam”

Docent Nederlands, ROC van Amsterdam

  • Randstad
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “Receptionist”

Receptionist

  • Page Personnel
  • Parttime
Ga naar “Wervingsadviseur gemeente Amsterdam”

Wervingsadviseur gemeente Amsterdam

  • Olympia
  • Parttime