Wolf gespot in Amersfoort: 400 jaar geleden keken we er niet van op
Een wolf in Amersfoort, dat is tegenwoordig opmerkelijk nieuws. Een tijdje terug liep er eentje rond in Vathorst. Daar behaalde…
Smartborden, videoschermen en tablets; die zie je nu in veel Amersfoortse klaslokalen. Dat was vroeger niet het geval. Scholen zijn in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Kijk maar eens mee!
Weleens van doorrenboekjes gehoord? Dit waren dunne boeken met korte verhalen die leerlingen van de Openbare Lagere School aan de Ham in Hoogland gezamenlijk lazen tijdens het vak ‘klassikaal lezen’. De boekjes heetten zo, omdat ze makkelijk te begrijpen waren. Leerlingen moesten er als het ware ‘doorheen kunnen rennen’.
De docent gaf een kind de beurt om hardop te lezen, de overige Amersfoorters moesten in hun hoofd meelezen. Halverwege de bladzijde vroeg de leraar een andere leerling verder te gaan.
Bron: Onderwijsgeschiedenis.
Het bord met ‘aap, noot, mies’ is misschien wel het bekendste rekwisiet van een klaslokaal van vroeger. Overigens heette dit object eigenlijk niet ‘aap, noot, mies’, maar Het leesplankje van Hoogeveen. Op dit houten plankje stonden woorden met plaatjes daarboven. Leerlingen uit Amersfoort leerden op die manier lezen.
Een gemiddeld klaslokaal van een Amersfoortse school heeft nu strakke tafels, maar dat was vroeger wel anders. Toen zaten de leerlingen achter hun tekentafel. Het voordeel hiervan? De Amersfoorters konden de tafel openklappen om hun etuis en schriften op te bergen.
Melk is goed voor elk. Dat was de gedachte van de jaren dertig in Nederland. Daarom werd het Centraal Schoolmelkcomité opgericht die pakjes schoolmelk aan leerlingen uitdeelden. Volgens het Centraal Schoolmelkcomité bevorderden melk de groei door goede voedingsstoffen en konden leerlingen zich na het drankje beter concentreren.
Bron: Centraal Schoolmelkcomité.
Aantekeningen maken deden de Amersfoortse leerlingen van Pallas Athene vroeger met een kroontjespen en inkt. Met deze pen maakte je dunne lijnen omhoog en dikke naar beneden, waardoor het er vaak sierlijk uitzag. Toch had het schrijven met een kroontjespen ook nadelen: in de inktpotjes kwamen soms propjes, waardoor vlekken ontstonden. En dat vonden veel Amersfoortse docenten maar niets. Volgens Onderwijsgeschiedenis werden leerlingen gestraft door bijvoorbeeld de haren in een inktpotje te stoppen.
Meisjes in Amersfoort gingen vroeger naar het Instituut voor Meisjes. Zij kregen andere vakken dan Amersfoortse jongens. Denk hierbij aan de les ‘nuttige handwerken’. Dit was overigens ook het eerste vak waar vrouwelijke docenten les in mochten geven. De meisjes leerden hoe zij gaten in kleding dichtten of kapotte delen konden herstellen. De meeste Nederlanders maakten in die tijd hun kleding zelf.
Bron: Onderwijsgeschiedenis.
Rekensommen, taaloefeningen en af en toe een leuke tekening; die zag je op de krijtborden voor in de klas. Veel docenten hadden een grote voorraad krijtjes, waardoor veel lokalen hiernaar roken.
Iedereen heeft zo zijn eigen herinneringen aan je tijd op de basisschool? Op welke basisschool heb je gezeten en wil je dat met ons delen? Als we een aantal inzendingen hebben, maken we een overzicht met toffe verhalen van vroeger. Vul dit formulier in:
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van indebuurt Amersfoort en blijf op de hoogte van alles over en rondom Amersfoort.
In onze gids
Populaire rubrieken
Topper
Topper
Topper
Topper
Topper
Topper