Lachgas is de nieuwe hype in de horeca maar stuit ook op veel weerstand

Door Roeliene Bos 4 december 2018

Een ballonnetje met lachgas leegzuigen terwijl je een biertje in je handen hebt, het is de hype van dit moment. Ook in de Amersfoortse horeca is het een bekend fenomeen aan het worden. Toch is het goedje niet geheel zonder risico’s. Daniëlle van Grand Café Fiji staat het om die reden niet toe in haar kroeg: “Het is gewoon gevaarlijk.” 

En daar heeft ze best een punt. Bij verkeerd gebruik kunnen je longen bevriezen en ook bij normaal gebruik kleven er genoeg risico’s aan de ballon. Zo kunnen je hersenen zonder zuurstof komen te zitten waardoor je kans loopt hard te vallen, vergroot het de kans op een vitamine B12-tekort en als je verkouden bent, knapt met een beetje pech je trommelvlies. Desalniettemin stromen bij onder meer Grand Café Fiji en poppodium FLUOR de vragen naar lachgas gewoon binnen. Het is immers officieel geen drug en dus legaal.

Grenzen

Zo is het

Posted by Fiji Amersfoort on Tuesday, 4 December 2018

Daniëlle benadrukt dat ieder voor zichzelf moet beslissen of ze lachgas willen gebruiken, maar in haar kroeg zijn de ballonnetjes niet welkom. “In een horecazaak staat iedereen dicht op elkaar en er kan gewoon glas op de grond liggen. Stel je voor dat iemand dan out gaat, daar wil ik echt niet verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast hebben we ook een flinke trap in de zaak staan. Straks vliegt iemand van boven naar beneden die trap af, dat risico wil je toch niet lopen?” Toch komt het geregeld voor dat bezoekers vragen of ze het goedje verkopen in Fiji, waarop Daniëlle steevast ‘nee’ antwoordt. “Het is gewoon gevaarlijk. En daar waar ballonnetjes zijn, wordt drugs gebruikt. Dat moet echt strenger gehandhaafd worden.”

Ordinair

Ook bij FLUOR is de vraag naar lachgas geen onbekende. Programmeur Robin: “Drie jaar geleden kreeg ik die vraag voor het eerst, toen vroeg een organisatie of ze lachgas mochten verkopen tijdens het evenement dat ze bij ons organiseerden. We hebben toen een interne discussie gehad en besloten dat we het niet toestaan. En dat is nog steeds het geval.” Robin merkt dat het goedje vooral onder jongeren enorm populair is, die het gebruik ervan zien in videoclips van rappers en de Instagrampagina’s van artiesten die zij volgen. “Dat zorgt ervoor dat die jonkies van een jaar of veertien gestimuleerd worden om het ook eens te proberen. Persoonlijk vind ik het heel ordinair en tacky. We verkopen wel drank, maar blowen doe je ook niet binnen. Xtc niet, cocaïne niet, waarom lachgaspatronen dan wel? Er is veel vraag naar, maar het antwoord blijft nee. Met hoofdletters.”

Wat vinden jullie van lachgas in de horeca? 

Meer over

Opmerkelijk