Toen in Amersfoort: toen er nog treinen werden gebouwd in de Rijtuigenloods
Veel Amersfoorters kennen het nu als de plek waar je je coronavaccinatie haalde, of waar je nu een Kleibiertje kunt…
Wie is er niet een keer in de trein gestapt op station Amersfoort? Het is zo vanzelfsprekend om de trein te nemen naar Utrecht Centraal, maar hoe lang is Amersfoort eigenlijk al aangesloten op het Nederlandse spoornetwerk?
De hit ‘Per Spoor’ (Kedeng Kedeng) van Guus Meeuwis kom dan misschien uit een ver verleden, de Nederlandse Spoorwegen gaan nog veel verder terug. Een korte geschiedenis!
De eerste spoorlijn in Nederland wordt aangelegd door de in 1837 opgerichte Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HIJSM). De lijn loopt van Amsterdam via Halfweg naar Haarlem, tussen de Haarlemmermeer en het IJmeer door. De lijn wordt geopend op 20 september 1839 en de eerste treinen worden getrokken door de locomotieven Arend en Snelheid. Zij leggen het traject, met zo’n 40 kilometer per uur, in een half uur af. Nu duurt het vijftien minuten om met de intercity tussen Amsterdam en Haarlem te rijden.
Fast forward naar 1874. In dat jaar vertrok de eerste trein van station Amersfoort. Het station in onze stad was onderdeel van een langer traject. Tussen Amsterdam en Amersfoort komt een spoor van de Hollansche IJzeren Spoorwegmaatschappij. Daarmee kan Amsterdam verbonden worden met het Ruhrgebied in Duitsland. In de jaren daarna wordt het spoornetwerk verder uitgebreid naar de trajecten die we nu kennen.
In december 2019 werd ons station omgetoverd tot Amersfoort Centraal. Dat mag alleen als een stad voldoet aan alle eisen. Zo moeten er meer dan 40.000 reizigers per dag in- en uitstappen. Ook moet een stad minimaal drie andere stations hebben.
Dat was dus een ritje de geschiedenis in, maar hoe staan de spoorwegen er nu voor? Even in sneltreinvaart wat cijfers over het spoorwegnetwerk in Nederland in het jaar 2021:
(Bron: jaarverslag ProRail)
In onze gids
Populaire rubrieken