Odylle is een HappyNurse: ‘Ik wil iets betekenen voor de maatschappij’

Aangeboden door HappyNurse Amersfoort 15 maart 2019

Als zeventienjarige schreef Odylle Hagenaars zich in voor de verpleegopleiding in Rotterdam, een keuze waar ze tot op de dag van vandaag vierkant achterstaat. “Ik weet niet of ik me toen al zo bewust wilde inzetten voor de maatschappij, maar dat gevoel is in de loop der jaren heel sterk ontwikkeld. Ik wil aandacht geven aan de cliënt en nog steeds tijd hebben voor dat kopje thee.”

Odylles visie op zorg bleek onbewust heel erg in lijn te zijn met dat van HappyNurse. De oprichter van die organisatie, Marijke Horstink, werkte eerst als bankdirecteur. Toen ze zelf in het ziekenhuis kwam te liggen en zag met hoeveel toewijding ze verzorgd werd, kreeg ze het idee om de beste en leukste werkgever in de zorg te worden. “Voordat ik HappyNurse leerde kennen, had ik zelf al een ondernemersplan geschreven voor een eigen zorgonderneming. Toen ik merkte hoeveel overlap ik had met HappyNurse, heb ik me begin 2019 bij hen aangesloten.”

Voor de liefde naar Amersfoort

In 2006 kwam Odylle naar Amersfoort, een stad waar ze zich vanaf het begin af aan thuis voelde. “Ik ben hierheen gekomen voor de liefde”, blikt ze terug. Eenmaal hier begon ze te werken bij een medisch bureau en kwam zo bij heel veel verschillende zorginstellingen terecht in de regio. “Ik kwam bij de dak- en thuislozen in Baarn terecht en bij de bejaarde nonnen in de kloosters bijvoorbeeld. Wat heb ik al eigenlijk veel beleefd”, zegt Odylle met een lichte verbazing, terwijl ze de herinneringen aan die tijd ophaalt. Toch wilde Odylle graag voor zichzelf beginnen, mede vanwege de tijdsdruk die ligt op (wijk)verpleegkundigen.

‘Wat heb ik eigenlijk al veel beleefd’

“Ik wil de tijd geven aan een cliënt als dat nodig is. Natuurlijk is het straks de bedoeling dat we met HappyNurse ook tien man gaan verzorgen op een ochtend, maar dat delen we heel flexibel in. We kijken per bezoek wat de patiënt nodig heeft en blijven het ene moment iets korter en dan weer iets langer. De verpleegkundigen krijgen vaste patiënten toegewezen en krijgen door deze werkwijze de ruimte om bijvoorbeeld een keertje extra langs te gaan voor een kop koffie.”

Happy Nurse is Happy Patiënt

Het idee hierachter is dat de verpleegsters en verzorgenden meer plezier krijgen en houden in hun werk. En een happy nurse, is een blije patiënt. “Wat ook een heel groot verschil is ten opzichte van andere zorginstellingen, is dat we alleen werken met verzorgenden en verpleegkundigen. Dat zijn mensen die net wat hoger opgeleid zijn en meer voor een cliënt kunnen doen tijdens een bezoek.” Ook wil Odylle dolgraag samenwerken met de andere zorgspelers in Amersfoort. “We hebben nu bijvoorbeeld een cliënt die acht keer per dag zorg van ons krijgt en met zo’n vijf verschillende zorginstanties te maken heeft. Dan is het wel zo belangrijk dat de communicatie goed loopt.” En als ze een expertise missen – bijvoorbeeld een tolk – dan roepen ze die hulp er gewoon bij. “Het draait altijd om de patiënt. Die moet geholpen worden en zo goed mogelijk.”


Deze bijdrage wordt je aangeboden door HappyNurse Amersfoort. Meer over HappyNurse Amersfoort ontdekken?

HappyNurse Amersfoort dienstverlening

Nu openHele dag

Stadsring 250, Amersfoort

Bekijk meer:dienstverlening

adv.