Raymond heeft een meelallergie: ‘ In Le Perron kan ik toch met mijn vak bezig zijn’
Op een zonnige ochtend in april vult de geur van brood de straat Kamp. We stappen naar binnen bij de knusse bakkerij Le Perron om kennis te maken met Raymond Verhoeven (39). Al 21 jaar bakker en sinds anderhalf jaar eigenaar van Le Perron in Amersfoort.
Le Perron kent geen geheimen, alles is te zien. “Gedurende lange tijd werd er brood gebakken in de bakkerij, waar alleen de bakker en zijn knechten mochten komen. Ontzettend jammer om zo’n prachtig proces te verstoppen, vinden wij”, lezen we dan ook op de website. Bakker Raymond is er alle dagen van de week druk mee. “Als ik ergens achter ben gekomen, dan is het dat dit geen negen tot vijf baan is. Het deeg wacht niet op jou als je pauze hebt”, vertelt hij lachend.

Raymond maakt via zijn overbuurman kennis met het bakkersvak. Hij gaat mee naar de bakkerij en wordt daar de hulp op zaterdag. Vanaf dat moment bestaat er geen twijfel meer over wat hij later wil gaan doen. “Het werken met je handen spreekt me zo aan. En geen dag is hetzelfde”, zegt Raymond enthousiast. Nu denk je misschien; mijn brood is toch altijd hetzelfde? Maar voor een bakker zit er veel meer uitdaging in: “Als het deeg kouder is, rijst het deeg minder snel. Of de oogst van het meel kan anders zijn, daar moet je allemaal op inspelen. Je hebt wel een standaard recept, maar met de ervaring die je door de jaren heen hebt opgedaan, moet je toch elke keer weer een goed brood bakken.”
‘Het is voor mij een manier om toch nog met mijn vak bezig te zijn’
Raymond kan uren praten over het vak van bakker, zo gek is hij er op. Des te groter was de teleurstelling toen hij een meelallergie opliep. Hij werd afgekeurd en wist even niet zo goed wat hij moest. Tot de mogelijkheid tot het openen van een vestiging van Le Perron in Amersfoort op zijn pad kwam. “De biologische broden die wij hier verkopen krijg ik geleverd en hoef ik alleen nog maar af te bakken. Voor mij een mooie manier om, ondanks mijn allergie, toch nog met mijn vak bezig te zijn”, legt hij uit.
Vaste klanten
De knusse lunchroom krijgt hij bij het concept cadeau. Dat is nieuw voor de bakker, maar hij voelt zich vanaf dag een thuis. “Je bent toch vaak in de zaak. Op den duur krijg je vaste klanten, daar maak je eens een praatje mee. Alle nieuwe mensen die je zo door de weken heen ontmoet, ik hou daar wel van. Dat is gezellig.”