Amersfoort

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Bert uit Amersfoort: ‘Het is een heel fijn gevoel om een steun op afstand te zijn’

Door Juliette Schmitt 12 mei 2020

Bert uit Amersfoort is al vijf jaar vrijwilliger bij de Luisterlijn. Tijdens een aantal diensten in de week luistert hij, dag en nacht, via de telefoon naar mensen die het moeilijk hebben. Sommige bellers zijn eenzaam, anderen hebben net een dierbare verloren en weer anderen hebben het psychisch niet zo makkelijk. Een mooie en dankbare taak voor Bert.

“Zo’n vijf jaar geleden is het allemaal begonnen. Ik las een artikel in de krant over de Luisterlijn. De verhalen van die twee vrijwilligers spraken mij enorm aan en toen heb ik informatie opgevraagd”, vertelt Bert.

In 2015 begint Bert aan een opleiding van de Luisterlijn. “Dat regelen ze heel goed; de opleidingen zijn goed georganiseerd en we hebben ook een groepje waarmee we af en toe samenkomen. We kunnen elkaar dan vragen stellen en situaties voorleggen, dat is heel fijn. Tijdens de coronacrisis gaat alles online”, zegt Bert.

Een luisterend oor

“Mensen bellen de Luisterlijn omdat ze behoefte aan aandacht hebben en gehoord willen worden. Bijvoorbeeld als ze eenzaam zijn of net een dierbare hebben verloren. Ik heb ook wel eens mensen aan de telefoon waarbij het psychisch allemaal even niet zo lekker gaat. Door te luisteren kan ik hen de aandacht geven die ze verdienen en dat geeft mij ook een heel fijn gevoel”, legt Bert uit.

Prachtige gesprekken

“Als je naar de Luisterlijn belt, dan is dat volledig anoniem. Dat geldt voor de beller en voor diegene die gebeld wordt. Alle vrijwilligers werken een bepaald aantal diensten. We werken in blokken van vier uur. En daar zit ook altijd één keer in de maand een nachtdienst tussen”, zegt Bert.

“Je moet je voorstellen dat mensen soms best de behoefte kunnen voelen om met iemand te praten als het ’s avonds donker is. Maar midden in de nacht bel je niet zomaar iemand op om je verhaal te doen. Daarom zijn de nachten ook de diensten die veel van een vrijwilliger vragen. De gesprekken zijn dan vaak indringender. Mensen met bijvoorbeeld psychische problemen kunnen overdag terecht bij professionals, maar in de nacht zijn ze op zichzelf aangewezen. Ze kunnen dan wel bij de Luisterlijn terecht, want we zijn zeven dagen in de week en 24 uur per dag bereikbaar. Voor mij zijn die gesprekken tijdens de nachtdiensten hartstikke mooi en dankbaar.”

Je doet er toe

“Het is fijn om mensen een gevoel te geven dat ze er toe doen. Er wordt echt naar ze geluisterd. In de coronacrisis zijn veel mensen eenzaam. We merken ook dat het veel drukker is bij de Luisterlijn. Waar we eerder zo’n 700 of 800 gesprekken per dag voerden, zijn dat er nu zo’n 1100 per dag. Ik denk dat dit ook komt omdat Omroep Max een televisiespot heeft gemaakt over de Luisterlijn. Mensen weten ons nu beter te vinden. In deze tijd ontstaan er prachtige gesprekken. Soms luister ik alleen, maar het komt ook wel eens voor dat we samen zoeken naar een oplossing. Mensen die nu bijvoorbeeld het huis niet uit kunnen om boodschappen te halen, maar ook geen familie of vrienden hebben die dat voor ze kunnen doen, kunnen terecht bij het Rode Kruis.

Per persoon verschillend

“Alle gesprekken zijn verschillend. De ene persoon is heel nadrukkelijk aan het woord en wil alleen maar gehoord worden. De andere persoon verwacht juist wat meer een sturende luisteraar. De gesprekken duren meestal twintig minuten en lopen soms wel uit tot een halfuur. Dan moet ik wel ingrijpen, want je wilt natuurlijk niet dat mensen heel lang in een wachtrij hangen. Maar over het algemeen gaat dat hartstikke goed en begrijpen de mensen die naar de Luisterlijn bellen ook dat er meerdere mensen gehoord willen worden.”

“Soms is het heftig, als je een halfuur lang alleen maar heel erg veel verdriet hoort. Dat komt dan wel echt binnen. In deze tijd missen mensen ook ‘echte knuffels’, je hoort veel mensen aan met ‘huidhonger’. Laatst had ik een prachtig gesprek met een vrouw, die net een dierbare had verloren. Ze kon er aan de telefoon goed over praten, maar ik merkte dat ze behoefte had aan een knuffel. Ik heb het gesprek toen afgerond door te zeggen dat ik er toen aan dacht dat ik bij haar aan de keukentafel zat en een arm om haar heen kon slaan”, zegt Bert.

Heel veel gesprekken

“Als je zelf vrijwilliger wilt worden, ga dan eens naar de website. Daar vind je heel veel informatie en voorbeelden en verhalen van andere vrijwilligers. Aan alle Amersfoorters die eenzaam zijn, of een luisterend oor nodig hebben, wil ik graag laten weten dat ze niet moeten schromen om te bellen. Eenzaamheid kan heel hardnekkig zijn. Helemaal in deze moeilijke tijd”, vertelt Bert.

Verder lezen:

Als je hele leven om vrijwilligerswerk draait en je nu gedwongen thuiszit: supervrijwilliger Marlies vertelt

Iedereen in Amersfoort zit netjes thuis. Zo ook Marlies Tjarks, een dame die in Amersfoort bekend st...

Kunstenaar Frank Hoogendoorn steekt zorg hart onder de riem: ‘Ik wil wat terugdoen’

Marije werkt op de spoedeisende hulp: ‘Als het je niks meer doet, ben je te lang doorgegaan’

Sebastiaan verloor 50 kilo: ‘Bij mijn eerste doel heb ik op donuts getrakteerd’

adv.