Wie kent hem niet: duizendpoot Diede (19) vind je overal in de stad

Door Jeanine McGhee 13 maart 2018

Laptop op schoot, muziek in de oren en een cappuccinootje erbij. Dat is hoe we Diede aantreffen in Tjommies. We hebben dan ook te maken met een heuse dj die nieuwe deuntjes aan het zoeken is. Niet alleen laat hij je swingen op zijn disco- en houseplaatjes, hij deelt al een aantal jaar zijn kennis over speciaalbier bij Bierwinkel HOP en achter de bar bij Kafe Van Zanten. Een duizendpoot van jewelste.

Als klein jongetje maakte Diede altijd al de binnenstad onveilig aan de hand van zijn vader: Coen Molenveld, eigenaar van het KAdE Café en net zo’n allesdoener als zijn zoon. “M’n pa heeft superveel connecties. Als je iets of iemand nodig hebt, dan weet hij daar altijd antwoord op. En hij ligt heel erg goed bij mensen, daar kijk ik best tegenop.” Hij heeft het dus niet van een vreemde.

Sociale guy

Maar hij is natuurlijk meer dan alleen ‘de-zoon-van’. Door zijn vrijwel continue aanwezigheid in de binnenstad, de babbeltjes die hij maakt met de mensen voor wie hij net een biertje heeft getapt en door z’n grote mond is hij zelf ook lekker aan het netwerken. “Ik ben nooit te verlegen om even een praatje te maken of om ergens binnen te stappen waar ik nog niet geweest ben. Daarnaast denk ik dat je verder komt als je zoals ik lekker je bek opentrekt en misschien soms iets teveel zegt.” Maar soms werkt dat ook tegen. “Dan denk ik Diede, chill down.”

Dj DIEDE

Biertjes tappen en aanbevelen is al een lange tijd deel van Diedes leven. “En het zelf allemaal kunnen proeven is natuurlijk ook super chill,” zegt hij lachend. Alsof hij nog niet genoeg deed, bloeide afgelopen zomer opeens de passie voor plaatjes draaien bij hem op. Hij leeft een leven van ‘gewoon doen’ en van in het moment leven. Dus hij deed het gewoon, onder andere met de hulp van Per Expressie, een organisatie die als springplank voor jong talent fungeert. “Ik dacht: ik vind dit dusdanig leuk, laat ik kijken of ik hier iets van kan maken. En het gaat eigenlijk hartstikke goed.”

‘Wie is die Died J’

En óf het goed gaat. Zó goed zelfs dat hij zijn artiestennaam heeft moeten veranderen. Dat gebeurde nadat hij gevraagd werd om te draaien op een feest in het Noorderlicht Café in Amsterdam. De naam Died J veranderde naar DIEDE. “Voor mensen die mij kennen is Died J een toffe naam. In Amsterdam kent lang niet iedereen mij. Als mensen op dat feestje aan elkaar vragen: ‘Wie is die Died J die aan het draaien is?’ Dan antwoorden ze natuurlijk: ‘Huh, dj wie?’ ‘Nee, hij heet Died J’. En dan kan je het wel gaan uitspellen maar dat blijft niet goed hangen.”

Posted by Diede Molenveld on Monday, 8 January 2018

Liefde voor Amersfoort

Een bezige bij dus, die langzaam zijn aanwezigheid laat merken buiten de grenzen van de keistad. Maar hoe je het ook wendt of keert, Amersfoort zal altijd zijn stadje blijven. “Er gebeurt altijd wel wat. Je zou het met een groot dorp kunnen vergelijken. Het is dusdanig klein maar wel groot genoeg om jezelf te ontwikkelen.”

‘Tjommies is wel echt mijn go-to plekje’

En waar vinden we hem, voordat hij opeens bij de top van Nederlandse dj’s behoort, om even snel een handtekening te scoren? “In de zomer chill ik vaak lekker op een kleedje, met een fles wijn, in park Randenbroek. Zon op je bek: heerlijk. Tjommies is altijd tof, of het nou regent of dat de zon schijnt. Da’s wel echt mijn go-to plekje.” Dan met het liefst een biertje erbij natuurlijk. “Op dit moment zou ik voor Wally van Rock City Beers gaan. Mag die jongens wel een beetje promoten, toch?”

Wat hij andere Amersfoorters mee wil geven? “Dat ze gewoon lekker hun ding moeten blijven doen. En ik houd gewoon al van je als je uit Amersfoort komt. Al helemaal als je je een beetje inzet voor de stad. Dan vind ik je tof.”

Amersfoorter van de week

Een compleet overzicht van alle Amersfoorters van de week vind je hier. Vorige week schreven we over de plannen van de Amersfoortse Marco die voor een bomvolle Groenmarkt moeten gaan zorgen:

Marco’s actie klinkt als muziek in de oren: ‘Bomvolle Groenmarkt voor de Liedjesfabriek’

De benefietactie voor Het Vergeten Kind afgelopen zomer ligt nog vers in het geheugen, maar ...
Charella Hulsbosch - Geplaatst op 6 maart 2018